|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۰۸، صفحات ۵-۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
نظریه ذهن و رابطه آن با کفایت اجتماعی در کودکان با نیازهای ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
از حدود سه دهه پیش که تحقیق در مورد نظریه ذهن کودکان آغاز شده، این حیطهی پژوهش به عنوان یک حیطه تاثیرگذار در مطالعات روانشناسی تحولی ادامه یافته است. نظریه ذهن توانایی اسناد دادن حالات ذهنی (از قبیل باورها، امیال، عواطف و اهداف) به خود و دیگران و استفاده از این اطلاعات در پیشبینی و تفسیر رفتارهاست. غالباً نظریه ذهن کودکان بهوسیله تکالیف استاندارد باور کاذب سنجیده میشود. توانایی نظریه ذهن یک مولفه کلیدی برای تعامل اجتماعی موفقیت آمیز است. بعضی از پژوهشگران فرض میکنند که درک باور کاذب از سوی کودکان باعث عملکرد اجتماعی مناسب از سوی آنان می شود. در این مقاله که از نوع مروری میباشد، سعی بر آن شده است که نظریه ذهن و خاستگاه آن، ابزارهای سنجش آن و همچنین پژوهشهای انجام شده در مورد توانایی نظریه ذهن در کودکان با نیازهای ویژه مورد بحث قرار گیرد. علاوه بر این، رابطه ی نظریه ذهن و کفایت اجتماعی را که یکی از مولفه های تاثیرگذار در ایجاد روابط اجتماعی مطلوب است مورد بحث قرار می دهیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظریه ذهن، باور کاذب، کفایت اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
Theory of mind and its relationship with social competence in individuals with special needs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
## |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
## |
|
نویسندگان مقاله |
محبوب بخشی بارزیلی | mahboob bakhshi barzili university دانشگاه علوم بهزیستی
عصمت میکاییلی | esmat mikaeili tabriz university دانشگاه تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|