تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۱۵، صفحات ۵۱-۵۷

عنوان فارسی توانش های شناخت، نظریه ذهن و حافظه دیداری در کودکان کم شنوا
چکیده فارسی مقاله مشکلات شنوایی در کودکان کم شنوا، علاوه بر مهارت­های ارتباطی، بر شناخت و تعامل اجتماعی نیز تاثیر می­گذارد. جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سال­های اخیر توجه فزاینده­ای را به خود جلب کرده است، تحول نظریه ذهن کودکان می­باشد. در ارتباط با توانایی­های عقلانی و شناختی کودکان کم شنوا، حافظه موضوعی بوده که همواره مورد توجه قرار گرفته است: به­ویژه نقش مهم حافظه دیداری در به یادسپاری و بازشناسی علایم مربوط به ابزارهای مهم ارتباطی مانندگفتارخوانی، زبان اشاره و گفتار نشانه دار. نتایج حاصل از مطالعات مشخص می­ سازد که عملکرد پایین کودکان کم شنوا درتوانایی­های شناختی مانند هوشبهر و نظریه ذهن بیشتر مربوط به تکیه این توانایی ­ها به سنجش مهارت­ های کلامی می باشد، اما درصورت استفاده از ابزارهای سنجش غیرکلامی و با تکیه بر نوع سنجش مبتنی بر مهارت­های دستی ( مانند زبان اشاره) تا حد زیادی نمرات این کودکان بهبود پیدا کرده و تفاوت اندکی با نمرات کودکان عادی در زمینه هوشبهر آن­ها مشاهده شده است. با این حال در حافظه دیداری در اکثر پژوهش­ها تفاوت بین گروه کم شنوا و عادی به نفع کودکان عادی گزارش شده است. دراین مقاله به تفصیل به این موضوعات خواهیم پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت، نظریه ذهن، حافظه دیداری، کم شنوا

عنوان انگلیسی Recognition Abilities, Mental Theory and Visual Memory in Children Hard of Hearing
چکیده انگلیسی مقاله Hearing problems in children hard of hearing, in addition to communication skills, will effect social interaction too. One aspect of social recognition which has attracted an increasing attention in recent years is the development of children's intelligence theory. In connection with intellectual and recognition abilities in children hard of hearing, intelligence is a subject that has always been at the center of attention, especially the important role of visual intelligence in memorization and recognition related to the important communication tools such as lip reading, sign language and cued speech. The results of the studies indicate that children's low performance in children hard of hearing in recognition abilities such as Intelligence Quotient and mental theory are mostly related to the dependence of these abilities on the evaluation or the measurement of verbal skills. However, the usage of non-verbal assessment tools and based on the type of measurement related to manual skills (such as pointing language) these children'[s grades have improved greatly and little difference has been seen compared with the grades of normal children in the field of Intelligence Quotient. However, when it comes to visual memory, in most researches, there was a difference in favor of normal children versus those who were hard of hearing. In this article, we will analyze these issues in detail.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Recognition, Mental Theory, Visual Memory, Hard of Hearing

نویسندگان مقاله مهدی گرمابی | mehdi garmabi
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences uswr ,tehran,iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،اوین،تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

گیتا موللی | guita movallali
pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences uswr ,tehran,iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،اوین،تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات