|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۱۵، صفحات ۲۹-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
املا و نظام نوشتاری زبان فارسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
«املا» یا «هجی کردن» به عنوان یکی از مهارتهای نوشتاری در دوه ی ابتدایی از اهمّیّت بسزایی برخودار است و پایه و اساسی برای یادگیری نوشتن دانش آموزان به شمار می رود. آشنایی آموزگاران با موانع و مشکلات تحقّق اهداف آموزشی در درس املا می تواند آنها را در جهت برطرف نمودن معضلات این درس یاری نماید. عوامل متعدّدی سبب اختلال در آموزش نوشتن به ویژه درس املا میگردد و این درس را با مشکلی به نام «غلط نویسی» یا «نادرست نویسی» مواجه میسازد. نادرست نویسی در درس املا از دیدگاه های مختلفی قابل بررسی است. یکی از این دیدگاه ها، دیدگاه زبان شناسی است. از این نظر، گاه ویژگیها و اشکالات موجود در نظام نوشتاری زبان فارسی نقش عمده ای در افت تحصیلی فراگیران در درس املا دارد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی نشانه ها (حروف) و صداها (واج ها) و ارتباط بین آن ها در خطّ فارسی از دیدگاه زبان شناسی به تشریح موانع یادگیری آن بپردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
املا، حرف، واج، غلط نویسی |
|
عنوان انگلیسی |
Dictation Writing Language Persian system |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
''Dictation" or "Spelling" as one of the writing skills in the primary course is very important, and is a base for the writing learning of the students. To be familiar of the teachers with the obstacles and the problems to accrue the educational aims in the Dictation can help them to omit the problems of this lesson. The variety factors causes the distortion to instruct the writing especially Dictation, and this lesson confronts with a problem named al dis orthographic. Dis orthographic in Dictation in investigable in the different views. One al these views is linguistic view. In this view, features & the difficulties in the Persian language writhing system has the main role in the decline of education of the learners of Dictation. In this essay have tried meanwhile to investigate of the sign (word) & sounds (phoneme) and the relations between them in the Persian explain its learning obstacles in the linguistic view. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dictation, word, phoneme, dis orthographic |
|
نویسندگان مقاله |
محمد صادق ابراهیمی چابکی | mohammad sadegh ebrahimi chaboki مدیر مرکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-305-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|