این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۱۵، صفحات ۵-۲۱

عنوان فارسی ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، ارزیابی برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش این پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش، 245 نفر از معلمان مدارس ابتدایی کم­توان­ذهنی شهر تهران،24 نفر از مدیران مدارس ، 10 نفر از کارشناسان حوزه ستادی و 7 نفر از سرپرستان آموزشی مدارس ابتدایی کم توان ذهنی شهر تهران است. در قسمت معلمان 150 نفر، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به صورت تصادفی طبقه­ای و گروه­های دیگر نیز به صورت تمام شماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه با پایایی 87/0 ، مصاحبه، سیاهه و بررسی اسناد بود. برای تحلیل داده ها از محاسبه فراوانی، درصد و روش وزن دهی و ارزش گذاری استفاده شد. تحلیل دیدگاه­های کارشناسان، معلمان، مدیران مدارس و سرپرستان آموزشی مدارس کم توان ذهنی شهر تهران نشان می دهند که وضعیت معلم دانش ­آموزان کم-توان ذهنی مطلوب (5/72 درصد)، وضعیت مدیر مدرسه مطلوب (95 درصد)، وضعیت سرپرست آموزشی مطلوب (5/67 درصد)، وضعیت فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی مطلوب (80 درصد)، وضعیت اهداف درس ریاضی نسبتاً مطلوب (66 درصد) و وضعیت بودجه و امور مالی نسبتاً مطلوب (55 درصد) می باشد و در نهایت برنامه درسی ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی با توجه به این عوامل شش­گانه در سطح مطلوب (72/73 درصد) قرار دارد. مهم ترین راه­کارهای مناسب در جهت رفع موانع و مشکلات برنامه درسی ریاضی مدارس کم توان ذهنی عبارت­اند از: 1) به­کارگیری معلمان متخصص و حرفه­ای در امر آموزش دانش­آموزان کم توان ذهنی، 2)توسعه­ی حرفه ای معلمان با تشکیل کلاس­های ضمن خدمت، 3) تدوین اهدافی متناسب با ویژگی­های دانش­آموزان کم توان ذهنی و 4) تجدید نظر در میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، کم توان ذهنی، ریاضیات

عنوان انگلیسی The Assessment of Mathematics Curriculum for Mentally Disabled Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to assess the mathematics curriculum for mentally-disabled students. The method of this survey research was of a descriptive type. The statistical research included 245 elementary teachers at a mentally-disturbed school in the city of Tehran, 24 schools' principals and 10 specialists from the district's headquarter and seven academic administrators from schools with mentally-disturbed students. Based on Morgan's and chart of selecting the samples, 150 teachers were randomly selected and other groups were also selected by method. The tools for the collection of data were questionnaires with a completion rate of 87%, interviews, records and the analysis of documents. To analyze the data abundance calculation, percentage and weighing and valuation were utilized. The analysis of experts' views, Teachers, schools' principals and academic administrators in schools with mentally-disturbed students in the city of Tehran indicates that the satisfaction rate of Teachers was (72.5%). The satisfaction rate for the principals was (95%). The satisfaction rate for the academic administrators was (67.5%). The satisfaction rate for the space, equipment and academic facilities was (80%). The satisfaction rate for the mentally-disturbed students' mathematics curriculum was, taking into account all the six-mentioned factors was (73.72%). The most important approaches for the elimination of obstacles and difficulties in mathematics curriculum schools with mentally disturbed students are: 1) Hiring teachers who are experts in teaching mentally-disturbed students. 2) Having in-service training for teachers while working 3) setting up goals suitable with the characteristics of mentally-disturbed students 4) Raising the salary and benefits and teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Mentally-Disabled, Mathematics

نویسندگان مقاله سحر کرمی | sahar karami
رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

علی اکبر ارجمند نیا | ali akbar arjmandnia
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

غلامعلی افروز | gholamali afrooz
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد رضا نیستانی | mohammadreza nistani
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات