این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۲۴، صفحات ۴۲-۵۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش با شیوه بداهه پردازی بر مهارت های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی اثر استفاده از روش نمایش بداهه بر بهبود مهارت­های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانش­آموزان ناشنوا مقطع ابتدایی شهرستان ورامین در پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 تشکیل می­دادند که در مجموع82 نفر در قالب 8 کلاس بودند و دامنه سنی آنها 10 تا 13 سال بوده و معلولیت دیگری غیر از آسیب شنوایی نداشتند. نمونه پژوهش به طور مساوی از هر پایه تحصیلی و به شکل تصادفی انتخاب شد و نیمی از آنها به طور تصادفی گروه گواه و نیمی دیگر گروه کنترل را تشکیل می داد. تعداد هر یک از گروه های کنترل و گواه با توجه به حجم جامعه آماری 19 نفر بود (نمونه گیری تصادفی ساده). برای جمع آوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته استفاده شد و برای آزمون فرضیه­ها از روش آمار استنباطی، برحسب مورد از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. مقدار Fمحاسبه شده برای عامل گروه، 59/32 بود که معنی­دار است (001/0>p ). نتایج نشان داد که این شیوه در بهبود مهارت­های نگارشی کودکان آسیب دیده شنوایی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بداهه پردازی، ناشنوایی، نگارش

عنوان انگلیسی The Import of Improvisation Processing Training on Writing Skills of Hearing Impaired Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of present study is to investigate the impact of using view improvisation method on improving writing skills of hearing impaired children. Methods: The statistical population was consist of all the deaf students of primary schools (fourth and fifth grade) in 91-92 academic year in Varamin province, 82 people in 8 classes , the age range was between 10 to 13 and they had no other disability except deafness. The sample of study was selected randomly and equally from every educational levels. Then, randomly, half of them became the main (document) group and the other half became the control group. The number of each group, according to the population size, was 19 people (simple random sampling) in order to gathering data, the base (main) test (ie. Pre-test and post-test) was used and in some cases. In order to hypothesis testing based on inferential statistics, covariance analysis was used. Results: The calculated value of F for the group factor was 32.59 that it was meaningful (P> 0.001). Conclusions: Results show that this method was effective in improving writing skills of hearing impaired children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Improvisation Processing, deafness, writing

نویسندگان مقاله مرتضی علیخانی | morteza alikhani
exeption education
کارشناس آموزش اداره استثنایی شهرستانهای تهران

صابره بذرافشان | sabereh bazrafshan
exeption education
مدرسه استثنایی امام خمینی ورامین

داریوش نوروزی | daruoosh noroozi
allame tabatabaei universiti
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-98-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات