این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۲۴، صفحات ۲۵-۳۲
عنوان فارسی
تأثیر روش مداخله ای تحریک حسی و حرکتی بر میزان هماهنگی حرکتی در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش مداخلهای تحریک حسی وحرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی (جهتیابی و تشخیص جوانب حرکتی)، در کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر شهر اصفهان در مقطع ابتدایی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 30 دانشآموز با اختلال هماهنگی حرکتی با استفاده از نسخه فارسی سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی غربال شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی و سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی بود. . دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش مداخلهای تحریک حسی و حرکتی بر بهبود هماهنگی حرکتی این کودکان مؤثر بود (0001/0p<). نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخلهای تحریک حسی و حرکتی در بهبود هماهنگی حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود و توانبخشی این اختلال در این افراد پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effective of Sensory-Motor Stimulation in Educable Mental Retarded Students with Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of present study is to evaluate the Effectiveness of Sensory-motor stimulation on improving direction and movement localization in mental retarded children with developmental coordination disorder (DCD). Methods: The study design was tentative. Statistical population of this study included all educable mental retarded children in elementary school in Isfahan province. The sample included 30 children who randomly selected from one dual-shift school. Then, they were randomly assigned into 2 equal groups: the experimental and control groups. Materials that used in this study are: Lincolen– Osertsky Motor test and Developmental Coordination Disorder List. Data analyzed by ANCOVA statistical method. Results: Statistically, significant differences observed in improvement of direction and movement localization in educable mental retarded children that using Sensory-motor stimulation (P< 0.001). Conclusion: Sensory-motor stimulation therapy has important positive effects on child’s ability to improve motor coordination in subjects with mental retardation with DCD. Results also show that Sensory-motor stimulation intervention can significantly increase the motor coordination in educable mental retarded children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اصغر دادمهر | aliasghar dadmehr
department of psychology of exceptional children, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
روان شناسی کودکان با نیازهای خاص ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مختار ملک پور | mokhtar malekpour
psychology of exceptional children, student research committee, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan
روان شناسی کودکان با نیازهای خاص ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani
department of psychology, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
روان شناسی کودکان با نیازهای خاص ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سمیه رحیم زاده | somayeh rahimzadeh
university of allame tabatabayii, tehran, iran
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-64-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات