|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۲۴، صفحات ۱۸-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سیالی کلامی آوایی و معنایی در دانش آموزان نارساخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارزیابی سیالی کلامی بخش مهمی از ارزیابی های عصب روانشناختی است که میتواند موجب تبیین و درک بهتر نارساخوانی گردد. هدف پژوهش حاضر مقایسه کودکان نارساخوان در دو حیطه آوایی و معنایی سیالی کلامی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسه ای است. نمونه مورد نظر شامل 30 کودک نارساخوان شهر اهواز است که به روش نمونهگیری هدفمند با مراجعه به مراکز مشکلات ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان و آزمون نارساخوانی (نما) میباشد. داده های بهدست آمده با استفاده از t تست گروههای وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد بین توانایی سیالی کلامی آوایی و معنایی کودکان نارساخوان تفاوت معنادار وجود دارد و توانایی سیالی کلامی معنایی آنها به طور معناداری بالاتر از سیالی کلامی آوایی است. نتایج این پژوهش ضمن حمایت از نظریه نقص تواناییهای زبانی و آگاهی واجی در کودکان نارساخوان میتواند در جهت طراحی و تدوین برنامه های درمانی نارساخوانی نیز تلویحات مناسبی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نارساخوانی، سیالی کلامی آوایی، سیالی کلامی معنایی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Phonemic and Semantic Verbal Fluency in Dyslexic Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Comparison of verbal fluency is an important part of neuropsychology assessment that contributes to declaration and illumination of dyslexia. This research aims to compare the phonemic and semantic verbal fluency in dyslexic children. Methods: This study takes cause-comparison study approach. Using purposive sampling, 30 dyslexic children who visited a learning disability centers in Ahvaz were selected for purpose of this study. The NAMA dyslexia tests used to gather the data. Then, independent t-test used to analyze the data. Results: Findings show that there is a significant difference between the phonemic and semantic verbal fluency in dyslexic children. Their semantic verbal fluency is significantly higher than their phonemic verbal fluency. Conclusion: Results of this study support the language and phonological awareness impairment in dyslexic children. It means, the results of this study have some implications for design and development of dyslexia treatment programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dyslexia, Phonemic Verbal fluency, Semantic verbal fluency |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه نظری | somayeh nazary educational departman اهواز گلستان خ خرداد بین دی و بهمن مجتمع سپهر پلاک 313 واحد 5
حیدر سیاحی | haidar sayahi education departman اهواز، خ خرداد بین دی و بهمن مجتمع سپهر پلاک 313واحد 5
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-116-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|