|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۳۹، صفحات ۳۰-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش امید بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوانذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش امید بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوانذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر کمتوانذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه پژوهش شامل 30دانشآموز دختر کمتوانذهنی دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد بود که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 9جلسه تحت آموزش امید قرار گرفتند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان از هر 2گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ بود. دادهها به وسیله نرمافزار اسپیاس و آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش امید بر درگیری تحصیلی و مولفههای آن شامل درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشآموزان دختر کمتوانذهنی موثر بوده است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش امید توانسته است درگیری تحصیلی و مولفههای شناختی، انگیزشی و رفتاری آن را در دانشآموزان کمتوانذهنی افزایش داده و بهبود عملکرد تحصیلی آنان را در پی داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
امید، درگیری تحصیلی، دانشآموزان کمتوانذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Hope Training on Academic Engagement of Mentally Retarded Female Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of this study was to investigate the effects of hope training on academic engagement of mentally retarded female students of Khoramaabad at grade two in secondary school. Method: It is an experimental design with pre-test, post-test and control group. The population of the present study includes all exceptional girl students of Khoramaabad at grade two in secondary school in 2014-2015. 30 students were selected as samples of the present study and randomly assigned in two groups of experimental (n=15) and control group (n=15). The participants of experimental group were instructed about hope for nine sessions, yet the participants of control group received no intervention. Eventually, both groups took the post-test. The instrumentations were academic engagement questionnaire developed by Zerang (1391). Data were analyzed through SPSS software and Descriptive Statistics (mean and standard deviation). Results: The results revealed that hope training can have positive impact on academic engagement and some of its elements such as cognitive engagement, motivational engagement, and behavioral engagement of mental retardation girl students. Conclusion: Therefore, it can be concluded that hope education has promoted academic engagement and its cognitive, motivational, and behavioral elements with mental retardation girl students and in turn, it has resulted in students’ academic better performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Hope, Academic engagement, Mentally retarded students |
|
نویسندگان مقاله |
پرستو چهری | parastoo chehri khorramabad-lorestan university خرم آباد-دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
مسعود صادقی | masoud sadeghi khorramabad-lorestan university خرم آباد-دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
حسنعلی ویسکرمی | hasan ali veiskarami khorramabad-lorestan university خرم آباد-دانشگاه لرستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-824-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|