|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۳۱، صفحات ۱۳-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
فراتحلیل اثربخشی درمان های روان شناختی بر میزان نشانه های اختلال سلوک |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: در سالهای اخیر، روان شناسان و روانپزشکان در زمینه اختلال سلوک به دنبال ارزیابی و کارایی مداخله های روان شناختی بوده اند. در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام پژوهش های مختلف، میزان اندازه اثر روش های درمان را مشخص می کند. هدف از پژوهش حاضر نیز ارزیابی میزان اثرگذاری مداخله های روانشناختی بر کاهش نشانه های اختلال سلوک با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل است. روش: به این منظور از فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین، جمعآوری، ترکیب و خلاصه کردن یافتههای پژوهشی مرتبط با درمانهای مؤثر بر اختلال سلوک استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشهای انجام شده در ایران در حوزه درمانهای مؤثر بر اختلال سلوک است و نمونه آماری شامل پژوهش های انجام شده در این حوزه در داخل ایران است. به این منظور 13 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافته ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر درمانهای روانشناختی بر کاهش نشانههای اختلال سلوک (p< 0/001) برابر با 94/0 است که معادل 51/5 =D است و بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر بزرگ یا بالا است. نتیجه گیری: بنابراین میتوان گفت بر اساس نتایج این فراتحلیل درمان های روانشناختی بر کاهش و درمان نشانههای اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان تأثیر بالایی داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فراتحلیل، درمانهای روانشناختی، اختلال سلوک |
|
عنوان انگلیسی |
Meta-Analysis of Effectiveness of Psychological Treatment in Improving Conduct Disorder Symptoms |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: In recent years, psychologists and psychiatrists of conduct disorder have been researching for measurement of validity and efficiency of psycho educational interventions. In this regard, meta-analysis integrates the results of different studies, and then determines the effect size of treatment methods. The goal of this study is to evaluate the effective rate of psycho educational interventions on reducing conduct symptoms. Method: 13 Studies that were methodology accepted select and meta-analysis was done on data. The research tool was meta-analysis check list. Results: Findings show that the rate of effect size of psycho educational intervention on reducing conduct symptoms was 0/94. According to Cohen's power table for effect size, the effect size of psychological treatment on reducing symptoms of conduct disorder was high. Conclusion: It can be concluded that psychological treatments have significant influences on decreasing signs and symptoms of conduct disorder in children and adolescence. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Meta-Analysis, Conduct Disorder, Psychological intervention |
|
نویسندگان مقاله |
فرزاد قادری | farzad ghaderi isfahan university farzadghaderi68@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
کورش نامداری | kourosh namdari isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مصطفی انتظاری | mostafa entezari isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علی همتی | ali hemmati isfahan university دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-460-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|