|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانوادهمحور بر مهارتهای اجتماعی کودکان با کمتوانیذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانوادهمحور بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر کمتوانذهنی شهر شیراز بود. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دانشآموزان پسر کمتوانذهنی 7 تا 12ساله شهر شیراز به همراه والدینشان تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها به روش نمونهگیری تصادفی از مدارس استثنایی شیراز، یک مدرسه انتخاب و از میان دانشآموزان آن 40نفر به همراه والدینشان (40مادر و 24پدر) بهطور تصادفی انتخاب و به 2گروه آزمایش و گواه بهطور مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش با حضور مادران و پدران دانشآموزان طی 12جلسه تحت آموزش کفایت اجتماعی خانوادهمحور قرار گرفت ولی به گروه گواه آموزشی ارایه نشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، مقیاس ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان ماتسون و برنامه آموزشی کفایت اجتماعی خانوادهمحور بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که گروه آزمایش و گواه دستکم در یکی از خردهمقیاسهای مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری داشتند (01/0 > P). نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی خانوادهمحور بر مهارتهای اجتماعی کلی، رفتارهای اجتماعی مناسب، رابطه با همسالان، کاهش رفتارهای غیراجتماعی و پرخاشگری اثر مثبت داشته اما در مولفه برتریطلبی این تاثیر معنادار نبوده است. نتیجهگیری: برنامه آموزشی کفایت اجتماعی خانوادهمحور باعث بهبود مهارتهای اجتماعی کلی، رفتارهای اجتماعی مناسب، رابطه با همسالان،کاهش رفتارهای غیراجتماعی و پرخاشگری دانشآموزان کمتوانذهنی شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Family-Centered Training based on Social Competence on Social Skills of Children with Intellectual Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of the present research was to determine the effectiveness of family- centered training based on social competence on social skills of children with intellectual disability. Method: This research is a quasi-experimental study by pre-test, post-test design and control group. The population of this study consists of 7-12 years old male children with intellectual disability and their parents in Shiraz in 2016. Sample groups included 40 male children with intellectual disability and their parents who were selected by simple random method from exceptional schools. Participants were divided into two groups (experimental and control group), each of which was consisted of 20 children, 20 mothers and 12 fathers. Experimental group received Family-centered training based on social competence in 12 sessions while control group did not. The instrument was social skills of children scale of Matson (1983). The obtained data were statistically analyzed by MANCOVA using SPSS (version 16). Results: The results findings showed that experimental and control groups had significant difference at least in one of subscales of the social skills of children scale (P< 0.01). The final results of MANCOVA revealed that Family-centered training based on social competence had significant and positive effect on appropriate social skills, inappropriate assertiveness, impulsive/recalcitrant and jealousy/withdrawal, but there is no significant effect on overconfident. Conclusion: It can be concluded that Family-centered training based on social competence has led to the improvement of social skills in children with intellectual disability. It is suggested that specialists improve social skills of children with intellectual disability by using the Family-centered training program based on social competence. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شبنم بیاتی | shabnam bayati university of tehran دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
غلامعلی افروز | gholamali afrooz university of tehran دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مسعود حسینچاری | masoud hosseinchari shiraz university دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-272-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|