|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بود. روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه معلمان مدارس استثنایی مقطع ابتدایی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعه پژوهشی 108نفربودند و بهعلت کوچکبودن جامعه، کل آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از 3پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رضایت شغلی، همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای شهروندی سازمانی، جوانمردی و تواضع با رضایت شغلی به ترتیب همبستگی منفی و مثبت معنیداری وجود دارد. تجزیهوتحلیل رگرسیونی نشان داد مؤلفه جوانمردی و سرمایه روانشناختی کل 25درصد از واریانس رضایت شغلی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روانشناختی و 2مؤلفه جوانمردی و تواضع رفتار شهروندی سازمانی را در پیشبینی رضایت شغلی معلمان یادآور میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Psychological Capital and Organizational Citizenship Behavior in Predicting Job Satisfaction of Exceptional Elementary School’s Teachers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The purpose of present study was to investigate the role of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting job satisfaction of elementary exceptional school’s teachers. Method: The research type was descriptive-correlation. Population of study includes all exceptional elementary school’s teachers in Kermanshah in 2014-2015. All teachers (N=108) selected as sample. Psychological capital (Luthans, 2007), organizational citizenship behavior (Podsakoff, 1999) and job satisfaction (Barry Field &Ruth, 1951) were used as tools. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation and linear regression stepwise method. Results: Research findings showed that the components of self-efficacy hope optimism and resiliency and total psychological capitals a significant positive correlation with job satisfaction; however, the components of organizational citizenship chivalry and Humility, courtesy in order have significant negative correlation and positive with job satisfaction. More over results showed that psychological Capital and chivalry can predicts %25 of job satisfaction. Conclusion: Findings indicated the importance of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting job satisfaction in teachers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن گل محمدیان | mohsen golmohammadian دانشگاه رازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
سیده نسیم سجادی | sayedah nasim sajjadi دانشگاه رازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
حمید سلیمی | hamid salimi دانشگاه رازی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-939-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|