تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه استرس ادراک‌شده، انسجام خانوادگی و خودپنداره مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: حضور کودک با اختلال طیف اتیسم، فشار زیادی بر اعضای خانواده، به ویژه مادران وارد می‌کند. مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم با چالش های بسیاری روبه رو هستند که آن‌ها را در معرض سطوح بالای استرس و دیگر پیامدهای منفی روانی قرار می‌دهند. این پژوهش به منظور مقایسه استرس ادراک‌شده، انسجام خانوادگی و خودپنداره مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و عادی انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری در این پژوهش عبارت از همه مادران کودکان 7 تا 11ساله با اختلال طیف اتیسم و عادی شهر رشت در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه مورد مطالعه نیز 49نفر از مادران دارای کودک با اختلال طیف اتیسم و 52مادر دارای کودک عادی بود که با شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران، مقیاس انسجام خانوادگی بلوم و نار و پرسش‌نامه خودپنداره بک استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها‌ی به‌دست‌آمده از روش‌های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و از روش استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین 2گروه مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و مادران کودکان عادی در استرس ادراک‌شده (0001/0>p)، انسجام (0001/0>P) و خودپنداره (0001/0> P)، وجود دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین باید با طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب برای والدین از تاثیرات داشتن فرزند اتیسم بر اعضای خانواده به خصوص مادران جلوگیری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Perceived Stress, Family Cohesion and Self-Concept in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder and Normal
چکیده انگلیسی مقاله Background: The presence of children with autism spectrum disorder in the family imposes great pressure on family members especially on mothers. Mothers of children with autism spectrum disorder are faced with numerous challenges that expose them to high levels of stress and other negative psychological consequences. This study is conducted in order to compare levels of perceived stress, family coherence, and self-concept in mothers of children with autism spectrum disorder and normal. Method: The present study is conducted with a causal-comparative design. The statistical population of the study is comprised of all mothers of children with autism spectrum disorder and normal in the age range of 7 to 11 in Rasht, in 2013-14. The sample of study consisted of 49 mothers of children with autism and 52 mothers of normal who were selected via convenience sampling procedures. To measure the variables, the researchers deployed the Perceived Stress Scale (PSS) (Cohen et al. 1983), Family Cohesion Scale (FCS) (Bloom and Naar, 1994), and the Beck Self-Concept Test (BST) (1989). Collected data were analyzed with both descriptive (mean value and standard deviation) and inferential statistical methods (multivariate analysis of variance). Results: The results showed that there is a significant difference between the two groups of mothers of children with autism spectrum disorder and mothers of normal children in all of the variables of Perceived Stress (p< 0.0001), Family Coherence (p< 0.0001), and Self-concept (p< 0.0001). Conclusion: Therefore, it seems necessary to develop appropriate training programs for parents to prevent the negative impact of growing children with autism spectrum disorder on family members especially on mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه استوی | elahe ostavi
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hosseinkhanzadeh
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

معصومه ساکت محجوب | ma ssoumeh saket mahjoub
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

حاتم محمدی | hatam mohammadi
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-573-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات