|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۳۲، صفحات ۲۳-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نیازسنجی پیشحرفهای برای دانشآموزان کمتوانذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف پژوهش حاضر نیازسنجی پیش حرفهای برای دانشآموزان کمتوانذهنی بود. روش: نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از والدین با فرزند کمتوانذهنی و 30 نفر از معلمان شاغل در مدارس ویژه شهرستان خدابنده بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیازسنجی با استفاده از دو فرم والدین و معلم (محقق ساخته) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که برای آموزش مهارتهای پیشحرفهای به دانشآموزان کمتوانذهنی بهتر است مقولهها و نیازهای آموزشی مانند: مهارتهای اجتماعی، مهارتهای شناختی، مهارتهای پایه تحصیلی، مهارتهای روابط بین فردی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای عملکردی، تقویت اعتمادبه نفس و خلاقیت استفاده از افراد متخصص در آموزش مهارتهای حرفهای و آموزش مهارتها و حرفههای مناسب در برنامه آموزشی گنجانده و اجرا شوند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان کمتوانذهنی صرف نظر از علل و سطح کم توانی ذهنیشان، نیازمند آموزشی هستند که آنها را برای زندگی مستقل آماده کند. نتیجه گیری: بدین منظور اجرای برنامههای آموزشی برای افزایش توانایی دانش آموزان کم توان ذهنی برای کارکرد مستقلتر در زندگی روزمره بسیار ضروری است و یکی از اقدامات اساسی برای دستیابی به این هدف، نیازسنجی پیش حرفهای برای آنهاست. در واقع آموزش مهارتهای پیشحرفهای برای آماده سازی کودکان کمتوانذهنی برای ورود به دوره حرفهآموزی و محیط کار ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیازسنجی، پیش حرفهای، کمتوانذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Pre-vocational Assessment of Mentally Retarded Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The purpose of this research is Pre-vocational assessment of mentally retarded students. Method: Population of study includes all teachers who work in Khodabande Province. Among all, 30 parent of children with mental retardation and 30 teachers at Exceptional schools were selected as sample group. Data obtained by using two questionnaires. The results were analyzed by using the descriptive statistics. Results: Findings indicate that it is better for training pre-vocational skills to mentally retarded students, educational needs such as social skills, cognitive skills, basic educational skills, interpersonal skills, relation skills, performance skills, self-assurance reinforce, creativity reinforce, use expert to train career skills, train proper skills and careers, service training for teachers and train prospering jobs with student’s social setting, apply in Training program. The results indicate that mentally retarded students regardless reasons and level of their mentally retardation, requires education that prepared them for independent living. Conclusion: Apply of training programs to enhance ability to act more independently in everyday life is essential. One of the important actions for access to this aim is pre-vocational assessment for mentally retarded students. In fact, pre-vocational training skills are necessary for preparing mentally retarded children for professional courses and workplace training. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن کریمی | hasan karimi universiti of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد به پژوه | ahmad beh pajooh universiti of tehran دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
حکیمه محمودی | hakime mahmoudi education آموزش و پرورش
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-274-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|