تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۳۲، صفحات ۵-۱۲

عنوان فارسی رابطه بین شیوه‌های فرزندپروری والدین و رفتارهای پرمخاطره دانش آموزان آسیب دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: یکی از عواملی که در گرایش فرزندان به سمت رفتارهای پرمخاطره می‌تواند تاثیرگذار باشد، نوع و روش تربیت فرزند توسط والدین است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان شیوه‌های فرزندپروری والدین دارای فرزند آسیب دیده شنوایی با رفتارهای پرمخاطره دانش‌آموزان بود. روش: از جامعه 83 نفری که در سال تحصیلی92-91 در مدارس ویژه ناشنوایان در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند، 80 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه سبک فرزند‌پروری بامریند برای والدین و مقیاس خطر‌پذیری نوجوانان ایرانی برای دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار استنباطی مانند تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که میان گرایش به رفتار پرمخاطره در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد (p< 0.05) و همچنین رابطه‌ای میان سبک فرزند‌پروری والدین و گرایش به رفتارهای پرمخاطره در دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی وجود ندارد (p>0.05). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش و پرورش به سبب ارتباط مستمر با دانش‌آموزان ناشنوا و والدین‌شان می‌تواند در دو حیطه‌ تعامل مشاوران با دانش‌آموزان برای آگاهی بخشی از رفتارهای پرمخاطره و برگزاری جلسات آموزش خانواده بر والدین اثربخش باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش آموز آسیب دیده شنوایی،سبک فرزند پروری،رفتار پرمخاطره

عنوان انگلیسی A Study of the Relationship between Parenting Styles and Risky Behavior in Deaf Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: A driving factor in children toward risky behavior is the procedure of training by parents. The aim of this study is to investigate the relationship between parenting styles of parents with children with deaf students with risky behaviors of students. Method: 83 out of 80 people in the 92-91 Persian academic year studying in special schools for deaf in the city of Karaj, were selected. Data analyzed by inferential statistical methods such as ANOVA and Pearson. Data gathered by questionnaire. Results: The relationship between parenting styles and trends to risky behaviors in deaf students isn't significant. Conclusion: It seems that education due to constant relation with deaf students and their parents can be fruitful in two fields such as counselors interact with students for awareness and risk behaviors and family education sessions for parents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله deaf student, parenting styles, risky behavior.

نویسندگان مقاله رضا گرجی | reza gorji
thi university of alborz farhangian
ستان البرز.دانشگاه فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی.پردیس پسران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

فرناز کشاورزی ارشدی | farnaz keshavarzi arshadi
tehran.damavand
تهران خیابان دماوند

مریم حاتمی | maryam hatami
karaj. baghcheban school
کرج.سه راه رجایی شهر.مجتمع آموزشی باغچه بان

اعظم دهقان | azam dehghan
karaj. baghcheban school
کرج.سه راه رجایی شهر.مجتمع آموزشی باغچه بان

رقیه وهابی | roghayeh vahabi
karaj. baghcheban school
کرج.سه راه رجایی شهر.مجتمع آموزشی باغچه بان


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-66-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات