تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان پسر با نارساخوانی
چکیده فارسی مقاله زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان پسر با نارساخوانی انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد بررسی شامل 30پسر با نارساخوانی (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان پایه اول تا پنجم، از مرکز ناتوانی‌یادگیری رودکی شیراز انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون حافظه‌ کاری کورنولدی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 15جلسه 45دقیقه‌ای، در 8 هفته متوالی تحت آموزش برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل‌‌کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته پژوهش نشان داد در مرحله پس‌آزمون نمرات حافظه‌ کاری آزمودنی‌های گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (05/0>p). نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آموزش برنامه بازی‌‌های زبان‌شناختی می‌تواند بر حافظه‌ کاری دانش‌آموزان نارساخوان تاثیر داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Linguistic Plays Program on Working Memory of Male Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study was aimed to examine the effectiveness of linguistic plays program on working memory of students with dyslexia. Method: Study procedure was experimental with pretest-posttest design with control group. The sample of the study included 30 Male Students with Dyslexia (15 for experimental group and 15 for control group), were selected by purposeful sampling method, among first to five grade elementary students in Rodaki Learning Disorders Center and randomly assigned in experimental and control groups. Cornoldy test of working memory was used to collect data. Experimental group sequentially received 15 sessions of linguistic plays program in 8 week. The data were analyzed by using of analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results indicated that the scores of experimental group in working memory were improved after intervention (P<.05). Conclusion: Therefore, it can be concluded that linguistic plays program improving the working memory of students with dyslexia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Linguistic plays program, Working memory, Students, Dyslexia

نویسندگان مقاله نعمت الله لدنی فرد | ladoni fard


ستاره شجاعی |
شیراز- دانشگاه شیراز- دانشکده علوم تربیتی- بخش آموزش کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

قربان همتی علمدارلو | hemati alamdarloo
شیراز- دانشگاه شیراز- دانشکده علوم تربیتی- بخش آموزش کودکان استثنایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-373-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات