تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تنیدگی‌شغلی و رضایت‌شغلی در معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: آموزش دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی همواره به انرژی و انگیزه بسیار زیادی نیاز دارد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تنیدگی‌شغلی و رضایت‌شغلی معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی انجام شد. روش: این پژوهش علی- مقایسه‌ای روی 120معلم زن و مرد (60معلم دانش‌آموز با کم‌توانی‌ذهنی و60معلم دانش‌آموز عادی) شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. روش نمونه‌گیری به شیوه دردسترس انجام شد و برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس رضایت‌شغلی بری فیلد و روث (1951) و تنیدگی شغلی صفارزاده (1377) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه نشان داد که بین معلمان دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و معلمان دانش‌آموزان عادی در رضایت‌شغلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>P) ولی در تنیدگی‌شغلی 2گروه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P>) و معلمان زن نسبت به معلمان مرد رضایت شغلی کمتر و تنیدگی شغلی بیشتری را تجربه می‌کنند (01/0>P). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تدریس دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی به علت دشواری‌ها و چالش‌هایی که برای معلمان ایجاد می‌کند، بر رضایت‌شغلی آن‌ها تاثیر منفی دارد، بنابراین از طریق فراهم آوردن امکانات رفاهی بیشتر و تلاش در جهت کاهش دغدغه‌ها و مشکلات معلمان کودکان با کم‌توانی‌ذهنی می‌توان سطوح رضایت‌ شغلی آن‌ها را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی‌شغلی، رضایت‌شغلی، معلمان

عنوان انگلیسی Comparison between Occupational Stress and Occupational Satisfaction among the Teachers of Students with Intellectual Disability and Teachers of Regular Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Teaching the students with intellectual disability always needs so much energy and motivation. The present research has been fulfilled with the objective of evaluation of the occupational stress and occupational satisfaction among the teachers of students with intellectual disability and teachers of regular students. Method: This causal-comparative research has been performed on 120 female and male teachers (60 teachers of students with intellectual disability and 60 teachers of regular students) occupied in teaching in primary schools of Rasht city in 2015-2016. Sampling method was fulfilled through accessible method and in order to data collection, the Scale of Occupational Satisfaction of Barry Field & Ruth (1951) and Occupational Stress of Saffarzadeh (1998) were used. Results: Results of Two-way Analysis of Varíance (ANOVA) indicated that there is significant difference between the teachers of students with Intellectual Disability and regular students in occupational satisfaction (P< 0.001) but there is no significant difference in occupational stress of two groups (P>0.05) and female teachers experience less occupational satisfaction and higher occupational stress than male teachers (P< 0/01). Conclusion: On the basis of the results of the research, we can conclude that teaching the students with intellectual disability has negative effect on occupational satisfaction of the teachers due to the problems and challenges produced for the teachers. Therefore, we can increase their occupational satisfaction through providing more welfare facilities and struggle in order to decrease the disturbances and problems of the teachers of students with intellectual disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Occupational stress, Occupational satisfaction, Teachers

نویسندگان مقاله فاطمه رهبر کرباسدهی | fatemeh rahbar karbasdehi
گیلان رشت خیابان شهدا آج بیشه کوچه اخلاقی

عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hosseinkhanzadeh


ابراهیم رهبر کرباسدهی | ebrahim rahbar karbasdehi



نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1048-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات