|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۴۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع اختلالهای رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: این پژوهش بهمنظور بررسی و تعیین فراوانی اختلالهای رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی استان آذربایجانغربی انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش، شامل همه کودکان استثنایی شاغل به تحصیل در تمامی پایهها در سال تحصیلی 91 -1390 استان آذربایجانغربی بود. از میان 2854دانشآموز استثنایی، بهروش تصادفی طبقهای 481نفر (270پسر و 211دختر) از شهرهای ارومیه، خوی، بوکان و پیرانشهر انتخاب شد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش فرم گزارش معلم و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و پرونده تحصیلی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور کای) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که درصد فراوانی اختلال رفتاری دروننمود برابر 51/13درصد، بروننمود 8/15درصد و کل، 12/24درصد است. نتیجهگیری: با توجه به تنوع و فراوانی نسبتا بالای اختلالهای عاطفی –هیجانی، برگزاری کلاسهای آموزش والدین و مربیان براساس نوع آسیب کودک و همچنین طراحی برنامههای آموزشی متناسب با نیاز و تواناییهای کودکان استثنایی، برای مدیریت هیجانها و کنترل رفتار ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شیوع، اختلالهای رفتاری- هیجانی، کودکان استثنایی |
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Affective-Emotional Disorders in Exceptional Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The aim of this study was to determine the prevalence of affective-emotional disorders in exceptional children in West Azerbaijan province. Method: The population of study was consisted of all children studying at all educational grades of West Azerbaijan province schools in 2011-12. Out of 2854 exceptional children students, stratified randomized method was used to select 481 subjects (270 boys and 211 girls) from Urmia, Khoy, Boukan, and Piranshahr cities. Research tools included Teacher report form, Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL), academic file. Statistical analyses include descriptive statistics (frequency distribution and percent) and inferential statistics (chi-square test). Results: The results show that frequency percentage of behavioral disorder is 13.51% and 15.80% in intra-organizations and inter-organizational, respectively. Total frequency percentage was estimated as 24.12%. Conclusion: According to high frequency of affective-emotional disorders, it is necessary to hold classes to teach parents and instructors considering type of children disability and design educational plans corresponding to requirements and capabilities of exceptional children in order to manage emotions and control behaviors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی بهاری قره گوز | ali bahari gharehgoz تبریز- خیابان امام دبیرستان نمونه طالقانی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-898-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|