این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۳۳، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی مقایسه کفایت اجتماعی دانش‌آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی دارای مادران با و بدون استرس
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه کفایت اجتماعی دانش ‏آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی دارای مادران با و بدون استرس بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‏ ای بود. برای این منظور 121 دانش‏آموز (دختر و پسر) که به شیوه نمونه‏ گیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر شیراز انتخاب‌شده بودند، شرکت داشتند. مقیاس پاسخ به استرس (کوه و همکاران 2001) و مقیاس کفایت اجتماعی (کاریگان، 2007) ابزار‏های مورد استفاده این پژوهش بودند. یافته­ ها: به‌منظور تحلیل داده‏ های این پژوهش از روش تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد که نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین کفایت اجتماعی دانش‏آموزان آسیب‌دیده‌ شنوایی مادران با و بدون استرس وجود دارد (p< 0/05) بدین معنا که کفایت اجتماعی دانش ‏آموزان دارای مادران با استرس به‌طور معناداری کمتر از دانش ‏آموزان دارای مادران بدون استرس است. نتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که استرس مادر می‏ تواند روی کفایت اجتماعی کودک آسیب‌دیده‌ شنوایی تأثیر منفی بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کفایت اجتماعی، استرس، آسیب‌ شنوایی، دانش آموزان، مادران.

عنوان انگلیسی The Comparison of Social Competence of Mothers with and without Stress who have Hearing Impaired Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of present study is to compare the social competence ofmothes with and without stress who have hearing impaired students. Method: This is a casual- comparative study. For this goal we use 121 students (girls and boys) by in access method from exceptional schools of Shiraz City. The instrument to stress from (Koh et.al. 2001), and scale of social efficiency from (Cardigan, 2007). Results: There is a meaningful difference in dimension of communication proficiency of students with stressfully mothers (p< 0.05). It means that social competence is significantly better in students with calm mothers. Conclusion: It can be concluded that stress of mothers has a negative effects on social competence and communication skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social competence, Stress, Deafness

نویسندگان مقاله صدیقه رستمی | sedigeh rostami
shiraz university
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

سوسن جباری | susan jabbari
shiraz university
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-554-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات