|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۱۹، صفحات ۶-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک زندگی و سبکهای مقابله با استرس با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزش و پرورش استثنایی و عادی شهر بیرجند |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک زندگی وسبکهای مقابله با استرس با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزش وپرورش استثنایی و عادی شهر بیرجند میباشد. پژوهش حاضر به دلیل این که به دنبال یافتن رابطه ی بین متغیرهاست از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری، تمامی آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس عادی و استثنائی مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 90-89 میباشند که شامل 507 نفر زن و 126 مرد در آموزش و پرورش عادی و 39 زن و 4 مرد در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی میباشند. به علت کم بودن تعداد آموزگاران استثنایی، کل آنها انتخاب شدند. در گروه معلمان مدارس عادی براساس جدول مورگان تعداد 170 زن و 39 مرد انتخاب شدند. در گروه معلمان عادی، نمونه به صورت خوشهای انتخاب شد. دادهها از طریق سه پرسشنامه سبک زندگی کرن (Kern)، شاخص مقابله با شرایط پر استرس فرم کوتاه (CISS-21) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش بهدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه بین مؤلفه کنترل با متغیر مسخ شخصیت و بین کمال گرایی با احساس کفایت شخصی در آموزگاران استثنائی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه انتظار و کمال گرایی باخستگی هیجانی، بین مؤلفههای کمال گرایی وکنترل با احساس کفایت شخصی در آموزگاران عادی رابطه معنی داری به دست آمد. بین میانگین سبکهای مقابله با استرس، فرسودگی شغلی و سبک زندگی در آموزگاران مذکر ومونث تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میانگین احساس کفایت شخصی، سبک زندگی ومؤلفههای انتظار وعزت نفس در آموزگاران عادی نسبت به استثنایی به طور معنی داری بیشتر بود ولی تفاوت میانگین سبکهای مقابله با استرس در آموزگاران استثنایی و عادی معنی دار نبود. پیشنهاد گردید مدیریت استرس به عنوان یک برنامهی ثابت و دائمیبرای معلمان جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی در نظر گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The comparative analysis between the life style and stress-coping style with the occupational burn-out in the board of education’s exceptional and normal teachers in the city of Birjand |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research is to comparatively analyze between the life style and stress-coping style with the occupational burn out in the board of education’s exceptional and normal teachers in the city of Birjand in the academic year of 89-90. The pool of study included 507 women and 126 men in the normal schools and 39 women and 4 men in the exceptional schools. Because of the lack of enough exceptional teachers, all of them were selected in the normal school teachers’ group based on Morgan chart, 170 women and 39 men were selected. In the normal teachers’ group, the sample was selected in a clustering method the data were attained through three questionnaires of Kern life style, short form for intensive stress coping scale (CISS-21) and occupational burn out questionnaire. To respond to the six major theories and six minor theories of the research and the correlation of the variables the multi-variable Regression statistical methods and the two-group were used. The results of the research indicated there was a significant correlation between the control components with the variable of personality morphosis and between idealism with the personal adequacy in exceptional teachers. Also, there was a significant correlation between the expectation component and idealism with the exhaustion of excitement and between the idealism component and control with the feeling of personal adequacy in normal teachers. There was not any significant difference between the mean of the styles of coping stress, occupational exhaustion and life style in male and female teachers. The mean of personal efficiency feeling, life style and the components of expectation and self-esteem in normal teachers compared to the exceptional one was significantly more, but the difference between the mean of stress confrontation in exceptional teachers and the normal one was not significant. It is recommended that stress management to be considered as a permanent program for teachers to prevent occupational burn-out. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه حجتی نیا | fatemeh hojatinia دانشگاه آزاد بیرجند سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)
هادی پورشافعی | hadi poorshafeei دانشگاه بیرجند سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
رضا دستجردی | reza dastjerdi دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-112-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|