|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۲۰، صفحات ۳۷-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شناخت اجتماعی در کودکان و نوجوانان نشانگان داون |
|
چکیده فارسی مقاله |
شناختاجتماعی به چگونگی درک کودکان از دیدگاه، احساس، اندیشهها، نیتها و انگیزشهای خود و دیگران و اینکه درباره روابط اجتماعی چطور فکر میکنند، اشاره دارد. فرایندهای شناختاجتماعی، فرد را در پیشبینی رفتار دیگران، کنترلخود و در نتیجه تنظیم تعاملاجتماعی توانا میسازد. ازسویدیگر، پژوهشها نشان داده است، کارکرد کودکان و نوجوانان نشانگانداون در پاسخگویی به تکالیف نظریهذهن به عنوان آخرین روند پژوهشی درباره تحول شناختاجتماعی، ضعیفتر از همسالان عادی است، این درحالی است که در سالهای اخیر با گسترش تعریف کمتوانیذهنی در زمینهی"کفایتاجتماعی "و"مهارتهای بینفردی"، هدف از آموزش این کودکان و نوجوانان، آماده نمودن آنها برای انجام فعالیتهای روزمرهی زندگی ، پذیرش مسؤولیتهای فردی و اجتماعی و آموزشحرفهای خاص متناسب با توانایی، استعداد و علاقه آنها درنظر گرفتهشده است. با اینحال موفقیت کودکان و نوجوانان نشانگانداون، بدون دارا بودن تواناییهای شناختاجتماعی بعید به نظر میرسد. این مقاله تلاش دارد تا ضمن تبیین مفهوم شناختاجتماعی و بررسی کارکردهای آن، به مرور پژوهشهای صورتگرفته در حوزه شناختاجتماعی کودکان و نوجوانان نشانگانداون پرداخته و در نهایت برخی از مهمترین عوامل موثر در رشد شناختاجتماعی این گروه از کودکان و نوجوانان را شناسایی و معرفی نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Social cognition in children and adolescents Down Syndrome |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Social cognition refers to how children understand Opinions, feelings, thoughts and intentions themselves and others and how they think about social relations. Processes of social cognition, enables one to predict the behavior of others, self-control and therefore regulating social interaction. In other hand, studies indicated Children and adolescents with Down syndrome have lower performance in answer to the tasks of theory of mind as the latest research domain on the development of social cognition. However in recent years with expansion in mental retardation definition in "social competence" and "Interpersonal Skills" areas, the purpose of training these children and adolescents considered preparing to perform activities of daily living, acceptance of personal and social responsibility and training specific job appropriate with their ability, aptitude and interest. Yet success of children and adolescents with Down syndrome seems unlikely without social cognition abilities. The current study attempt While explain concept of social cognition and its functions, Review researches was conducted abut Children and adolescents with Down syndrome’s social cognition and finally Identify and introduce some of the more important Effective factors in development of social cognition in Children and adolescents with Down syndrome. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ساجد یعقوب نژاد | sajed yaqoubnejad دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیده مرجان مدیرخازنی | seyed marjan khazeny دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-59-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|