تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۲۰، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی بررسی کاربرد تصویر در آموزش ویژه
چکیده فارسی مقاله امروزه کاربرد انواع قالب های تصویر و دستورالعمل استفاده از آنها برای تاثیر بیشتر روند یادگیری به­طور گسترده ای روبه افزایش است. تصاویری که به خوبی انتخاب یا طراحی شده باشند باعث افزایش عملکرد شناختی یادگیرندگان می شود. کاربرد تصویر در آموزش ویژه بیشتر قابل توجه است. بررسی­های اخیر در قالب های چندرسانه ای و فن آوری های جدید به دنبال تحلیل دلیل مکانی، زمانی، مخاطب شناسی و میزان به کارگیری تصویر در امرتسهیل سازی آموزش هستند. هدف از این مقاله نیز اهتمام برگشودن راهی در مستند سازی فراوانی، تنوع و ملاحظات تصاویری است که درانواع ارائه متون نوشتاری و کتب به کار می رود و توضیح چالش های یادگیرندگانی است که با ارائه مطالب چند وجهی(کلمات و تصاویر) مواجه می شوند. به همین جهت ابتدا پس از تعریف تصویر و ماهیت آن به معرفی انواع تصویروعملکردهای آن پرداخته و درادامه فرایند شناختی تصویر در یادگیری مرور می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انواع تصویر، عملکرد تصویر، فرایند شناختی تصویر ‏

عنوان انگلیسی Image Function in Special Education ‎
چکیده انگلیسی مقاله The use of visual display to improve students’ learning has been increasingly developed. Reviews of the effects of pictures supported the assertion that carefully constructed text illustrations generally enhanced learners’ performance on a variety of text dependent cognitive outcomes. This assertion is more significant in special education. Recent research has extended picture in text conclusion to alternative media and technological formats and has begun more systematically to explore the ‘whys’, ‘whens’ and for ‘whoms’ of picture facilitation and challenges faced with multimodal representation. Consideration is given here to conventional types of textbook illustration, image functions and theories of cognitive processing with several tenets for teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Illustrations, image functions, picture cognitive processing

نویسندگان مقاله اسماعیل زارعی زوارکی | ismaeel ‎ zaree zavareki‎
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فاطمه جعفرخانی | fatemeh ‎ jafarkhani‎
جهاد دانشگاهی


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-108-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات