|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۲۱-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان کمتوانذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه در محیط مدرسه انجام شد. روش: تعداد 3 آزمودنی با دامنه سنی 8 تا 10 سال، از یک موقعیت آموزش ویژه انتخاب شدند. با استفاده از طرح تکآزمودنی با آزمودنیهای مختلف، نخست دادههای حاصل از مشاهده رفتاری مکرر هر آزمودنی در مرحله خط پایه گردآوری شد، سپس در مرحله درمانگری، 3 آزمودنی در معرض درمانگری آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی قرار گرفتند. رفتار آزمودنیها بعد از مرحله مداخله درمانگری در جلسات مرحله نگهداری نیز مورد مشاهده قرار گرفت. یافتهها: دادههای حاصل از 2 روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر، کاهش نشانههای رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش رفتارهای تکلیفمدار را در 2 آزمودنی نشان داد. در مورد آزمودنی دیگر مداخله تاثیری نداشت، همچنین تداوم اثربخشی در مرحله نگهداری برای این 2 آزمودنی مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی کارکردی بهطور قابلتوجهی در کاهش پرخاشگری و افزایش رفتارهای تکلیفمدار دانشآموزان با کمتوانیذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه موثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Functional Communication Training on Reduction of Aggressive Behavior of Students with Intellectual Disabilities and Improvements of on Task Behavior |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The present study examined the effectiveness of functional communication training on aggressive behaviors of students with intellectual disabilities and on task behaviors in school. Method: 3 subjects from one special education setting were selected. Multiple baseline design across subjects was utilized. Baseline data were collected through frequent observation of behaviors for each subject. In the intervention phase, 3 subjects were assigned to FCT programs. The behaviors of subjects were also observed in the maintenance phase. Results: The data from the present study were analyzed by visual analysis and effect size index indicating that functional communication training was effective in the reduction of aggressive behaviors and improvement of on task behavior in two students. One of the subjects did not respond effectively to communication training. The impact of training program was maintained across time. Conclusion: Results show that functional communication training was effective in the reduction of aggressive behavior and improvement of task academic behavior of students with intellectual disabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیدمحمدصبور ابراهیمی | seyyed mohammad sabour ebrahimi ebrahimims@yahoo.com آموزش و پرورش
باقر غباری بناب | bagher ghobari bonab teran university دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
آرام ابراهیمی | aram ebrahimi azad university دانشگاه آزاد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-555-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|