|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۴۰-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و شناسایی مهارتهای موردنیاز برای آمادگی شغلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی در دوره پیشحرفهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: مهمترین هدف آموزشوپرورش ویژه، آمادهکردن دانشآموزان برای زندگی مستقل یا با کمترین وابستگی است. یکی از مهمترین عواملی که به استقلال در زندگی منجر خواهد شد، اشتغال موفق است. از طریق اشتغال، فرد به کفایت اقتصادی و اجتماعی دست خواهد یافت و در جامعه عزتنفس و احترام بهدست خواهد آورد. دوره پیشحرفهای برای افراد با کمتوانیذهنی بهعنوان دوره حساس در آمادگی شغلی در نظر گرفته شده، بنابراین لازم است در این دوره مهارتهای اساسی که فرد با کمتوانیذهنی را به کسب و حفظ شغل مجهز میکنند، آموزش داده شود. در این پژوهش مهارتهای اساسی مورد نیاز برای آمادگی شغلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی در دوره پیشحرفهای مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود برنامهدرسی در دوره پیشحرفهای متناسب با مهارتهای یافت شده در این پژوهش مورد بازنگری قرار بگیرد و زمینه برای آموزش این مهارتها فراهم شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آمادگی شغلی، دانشآموزان، کمتوانیذهنی، پیشحرفهای |
|
عنوان انگلیسی |
Consideration of Needed Skills for Job Preparation of Students with Intellectual Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The main goal of special education is to prepare students for living independently. One of the factors that led to independence in life is successful employment. Employment helps individuals to achieve economic and social efficiency and gain self-esteem and respect in society. Pre-vocation is a critical period for preparation of individuals with intellectual disability Therefore, training the basic skills to individuals with intellectual disability is necessary. In this study, the basic skills required for the job readiness of students with intellectual disability will be considered and recognized. Conclusion: It is suggested that curriculum of pre-professional courses revise according to the findings of this study and opportunity of practicing this skills be prepared |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا شریفی جندانی | hamid reza sharifi jondani esfahan- lale plaza اصفهان- میدان لاله - هنرستان متوسطه حرفه ای دانش روفیگران
باقر غباری بناب | bagher ghobari دانشگده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-102-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|