|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۳۰-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تحلیلی ـ انتقادی رویکردهای تشخیصی مختلف ناتوانی های یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: اصطلاح ناتوانی یادگیری برای تبیین مشکلات یک فرد با هوشبهر متوسط در کسب مهارتهای تحصیلی اساسی به کار می رود و میتواند بر توانایی فرد در درک و استفاده از زبان شفاهی یا نوشتاری، انجام محاسبات ریاضی، هماهنگی حرکتها، یا توجه مستقیم تاثیر بگذارد. ناتوانی یادگیری میتواند به 3 شکل مشکلات در خواندن، نوشتن و حسابکردن بروز یابد. میزان شیوع این ناتوانی در سالهای اخیر، بسیار افزایش یافته و در پژوهشهای مختلف برآوردهای متفاوتی از آن صورت گرفته است. نتیجه گیری: یکی از علل مهم تفاوتهای معنادار در میزان شیوع این اختلال در پژوهشهای مختلف مربوط به رویکردهای گوناگون تشخیصی است. 3 شیوه مهم در تشخیص ناتوانیهای یادگیری عبارتاند از: رویکرد ناهماهنگی پیشرفت – توانایی، رویکرد پاسخ به مداخله و رویکرد پردازش شناختی. هرکدام از این رویکردها طرفداران و مخالفان ویژه خود را دارند. بدین ترتیب در این مقاله ضمن مروری کلی بر تعریف و توصیف ناتوانی یادگیری، رویکردهای مختلف تشخیصی به تفصیل مورد بررسی و نقد قرار میگیرند و در پایان نتیجه گیری نهایی صورت میگیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ناتوانی یادگیری، ناهماهنگی پیشرفت - توانایی، پاسخ به مداخله |
|
عنوان انگلیسی |
A Critical Analysis of Different Diagnostic Approaches to Assess Learning Disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The term learning disability applied to explain the problems of a person with average intelligence in basic academic skills and can affect a person's ability to understand and use spoken or written language, mathematical calculations, coordinate movements, or direct attention. Learning disability can be divided into three difficulties in reading, writing, and arithmetic. The prevalence of learning disability in recent years significantly increased and in several studies, it has been various estimates. Conclusion: One of the main reasons for the significant differences in the prevalence of this disorder in several studies is different diagnostic approaches. Three approaches in diagnosis learning disabilities are inconsistencies between achievement-ability, response to intervention, and cognitive processing approach. Each of these approaches has their own supporters and opponents. Thus, in this paper, in addition to the overview of definitions and descriptions of Learning disability, various diagnostic approaches are discussed in detail and the final conclusions are done. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عباسعلی حسین خانزاده | abbas ali hossein khanzadeh rasht, unoversity of guilan رشت- مجتمع دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات- گروه روانشنشاسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
سیده زهرا سیدنوری | rasht unoversity of guilan seyednoori rasht, unoversity of guilan رشت- مجتمع دانشگاه گیلان- دانشکده ادبیات- گروه روانشنشاسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-110-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|