|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۱۵-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه سبک های مقابله ای چند بعدی در معلمان مجرد و متاهل مدارس دانشآموزان کمتوانذهنی و عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: مقابله با تنیدگی یکی از چالش های حرفهای معلمان به شمار می رود. این پژوهش با هدف مقایسه سبک های مقابله ای معلمان مجرد و متاهل در مدارس دانشآموزان کمتوانذهنی و عادی شهر تهران انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای، 200 نفر در 2 گروه 100 نفری انتخاب شدند. داده ها با مقیاس سبک های مقابله ای چند بعدی لیونه، مارون و کاپلان (1996) جمعآوری و براساس تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس تاثیرات و مقایسه های زوجی مورد پژوهش قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سبکهای مقابلهای معلمان مجرد و متاهل تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0 P>). افزون بر این، بین سبکهای مقابله ای مبتنی بر تاخیراندازی در معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی و عادی تفاوت معنیداری به دست آمد (001/0 P< )، اما بین سبکهای مقابله ای مبتنی بر توکل به خدا، عدم درگیری و روش مواجهه مستقیم در معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی و عادی تفاوت معنیداری به دست نیامد (05/0 P>). نتیجه گیری: معلمان مدارس دانشآموزان کمتوانذهنی نسبت به معلمان مدارس عادی از اصول روانشناختی و علومتربیتی استفاده بیشتری نموده و از این طریق تلاش میکنند با بهرهگیری بیشتر از سبک مقابله بهتاخیراندازی؛ مقاومت و طرح عملی خود را برای مقابله با منابع فشارزا افزایش دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Multidimensional Coping Strategies in Single and Married Teachers of Mentally Retarded Students and Normal Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Coping stress is one of the occupational challenges of teachers. This study aims to identify and compare coping strategies of single and married teachers of mentally retarded students and normal students in Tehran province. Method: Research design of this study is causative-comparative. Using cluster sampling method, 200 subjects were selected and assigned into 2 equal groups. Data was collected using the multidimensional coping strategies scale by Livneh, Maron & Kaplan (1996). Data were analyzed by Multivariate Analysis Of Variance (MANOVA), Impact analysis of variance and paired comparisons. Results: The results show that no significant difference was observed between the coping strategies of single teachers and married teachers (P> 0.05). In addition, deferring coping strategies in teachers of mentally-handicapped students and teachers of normal students was significantly different (P< 0.001). While, direct confrontation, trust in divinity and abstention from involvement coping strategies were not significantly different between the two groups of teachers (P> 0.05). Conclusion: Teachers of mentally-handicapped students utilize the principles of psychology and educational sciences more than teachers of normal students. They try to increase their resistance and improve their practical plans for controlling sources of stress by more utilizing deferring coping strategy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید اسدی | hamid asadi tehran, hemmat ... تهران همت غرب شهرک سپاه مجتمع سیمان تهران بلوک آ2 واحد 29
ثریا حسینی رضی | soriia hoseinirazi tehran, hemmat ... تهران همت غرب شهرک سپاه مجتمع سیمان تهران بلوک آ2 واحد 29
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-335-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|