تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۸، شماره ۱۳۶، صفحات ۵-۱۴

عنوان فارسی مقایسه سلامت روان مادران دارای کودکان با و بدون اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله زمینه: بیش‌فعالی یکی از رایج ترین اختلال‌های رفتاری است که سلامت روان والدین، به‌ویژه مادران را به‌عنوان فردی که نخستین ارتباط را با کودک دارد، به خطر می‌اندازد. هدف این پژوهش مقایسه سلامت روان مادران دارای کودکان با و بدون اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی بود. روش: روش پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری تمامی مادران در شهر همدان در سال 1390 بود. 200نفر از مادران کودکان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی و مادران کودکان عادی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از بین مدارس ابتدایی ناحیه یک همدان در 2مرحله انتخاب‌شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ کانرز (فرم والد) و سیاهه نشانه‌های اختلال‌های روانی به‌دست‌آمد و به کمک نسخه 18برنامه اس‌پی‌اس‌اس تحلیل‌شد. روش آماری مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها، تحلیل واریانس چندمتغیره بود. یافته ها: نتایج نشان‌داد که بین میزان سلامت روان مادران دارای کودکان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی و مادران دارای کودکان عادی تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین میزان شکایات جسمی، وسواس- اجبار، حساسیت بین‌فردی، افسردگی، اضطراب، خصومت، ترس مرضی، افکار پارانوئید و روان‌پریشی مادران دارای کودکان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی و مادران دارای کودکان عادی تفاوت معنادار وجود داشت (01/0 > P). نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که مادران دارای کودکان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی نسبت به مادران دارای کودکان عادی سلامت روانی پایین‌تری دارند. دشواری‌های زندگی با یک کودک دارای اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی بر سلامت روان مادران این کودکان بی‌تاثیر نیست، بنابراین توصیه‌می‌شود مداخله‌های پیشگیرانه، آموزشی و درمانی برای بهبود سلامت روان این گروه از مادران ارایه‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، مادران، اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی

عنوان انگلیسی Comparing the Mental Health in Mothers of Children with and without Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Hyperactivity is one of the most common behavioral disorders that increase risks of mental health in parents, especially mothers. The purpose of this research was survey on mental health components in mothers of children with ADHD in comparison with normal children in Hamedan province. Method: The method of this research was causative-comparative. Population of study includes all mothers of Hamedan city in 2011. 200 mothers of children with ADHD and normal children were selected in cluster-random sampling method in two stages from elementary school in Hamadan. Data were collected by using Conner (parent form) and SCL-90 questionnaires and were analyzed using 18-SPSS software. Statistical method for analyze the data was MANOVA. Results: results showed that there is a significant difference between mental health of mothers of children with ADHD and normal children (P < 0.01). Also, there was a significant difference between somatization, obsessive-compulsive, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, hostility, phobic anxiety, paranoid ideation and psychotic of mothers having ADHD and normal children. Conclusion: It can be concluded that mothers of children with ADHD have less mental health than mothers with normal children. Hardships of life with a child suffering ADHD is not ineffective; thus recommended that precautionary, educational and therapeutic interventions to give this group of mothers in order to improve the mental health of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا ذوقی پایدار | mohammad reza zoghipaydar
bu-ali sina university
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

معصومه قاسمی | masoumeh ghaseni
bu-ali sina university
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

احمد بیات | ahmad bayat
bayata61@yahoo.com


سمانه صنایعی کمال | samaneh sanayee kamal
tabriz university
دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-453-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات