تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۹، شماره ۱۳۷، صفحات ۵-۱۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: ذهن­​گاهی؛ هوشیاری غیرقضاوتی، غیرقابل توصیف و مبتنی ​بر زمان حال نسبت ​به تجربه است که در یک​ لحظه ویژه در محدوده‌ توجه یک ​فرد قراردارد. این روش، در کاهش تنیدگی و افزایش سلامتی روانی، نتایج مثبتی داشته​ است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی بود. روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود که با ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه سلامت عمومی انجام ​گرفت. جامعه آماری شامل تمامی مادران دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی مدارس استثنایی شهر اصفهان بودند که نمونه آماری به​ صورت تصادفی خوشه‌ای و با استفاده از روش غربالگری انتخاب​ شدند، به این صورت که پس از پرکردن پرسش‌نامه سلامت عمومی 30نفر که بالاترین نمره را در پرسش‌نامه کسب​ کرده ​بودند به 2گروه آزمایش و گواه، به​ شیوه تصادفی تقسیم​ شدند. مادران گروه آزمایش 8جلسه 2ساعته برنامه آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت​ کردند. یافته ها : نتایج تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه‌گیری مکرر نشان​ داد که آموزش ذهن‌آگاهی در ارتقای سلامت عمومی مادران در سطح (01/0≥P)معنادار بوده​است. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی درمان در افزایش سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی،این روش درمانی می​ تواند برای مراجعانی که به​ منظور دریافت درمان اثربخش به مراکز مشاوره مراجعه​ می ​کنند، گزینه مناسبی باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، تنیدگی، سلامت عمومی، مادران، کودکان کم‌توان‌ذهنی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Mindfulness based Stress Reduction on the Mental Health of Mothers who have Educable Mentally Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: The mindfulness is the non-judgmental, unexplainable and current time-based awareness of experience which is in a person's attention span in a particular moment. This method has produced positive effect on decreasing the stress and increasing mental health in mothers who have educable mentally retarded children. This study aims to investigate the impact of mindfulness training on the mental health in mothers who have educable mentally retarded children. Methods: The research has experimental type along with the pre and post-test with control group. The General Health Questionnaire is the measurement tool in this research. The statistical population consists of all mothers who have mentally retarded children at exceptional schools of Isfahan City; and the statistical sample is selected according to cluster random sampling by screening method, so that after filling the General Health Questionnaire, 30 samples are with maximum scores in the questionnaires are selected and classified into the experimental and control groups. The mothers of experimental group passed eight 2-hour sessions of mindfulness program. Results: The results of Mixed Analysis of variance with repeated measures indicate that mindfulness training has a significant impact on the mothers' mental health promotion at the level of P< 0. 01. Conclusion: Given the effectiveness on increasing mental health in educable mentally retarded children can be relevant option for clients who go to counseling centers for an effective treatment. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی رضا شیرازی تهرانی | ali reza shirazitehrani
lurestan university
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

سیمین غلامرضایی | simin gholamrezaee
lurestan university
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-769-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات