توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۳۳، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی ارزیابی دیدگاه اساتید در خصوص تدریس توسط چند استاد در دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده فارسی مقاله  زمینه و هدف: ازآنجاکه یکی از شیوه‌های مرسوم آموزشی رشته‌های علوم پزشکی، آموزش توسط چند استاد است، لذا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی دیدگاه اساتید علوم پزشکی در خصوص واحدهای درسی مشترک به اجرا درآمد. روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی در سال 1392 در میان اساتید علوم پایه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام پذیرفت. نمونه‌برداری به‌صورت در دسترس با توجه به تمایل به مشارکت در پژوهش انجام شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته مشتمل بر 14 سؤال و برای تجزیه تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌ها: از 41 استاد مورد بررسی، حداقل33 نفر (4/80 %) درترم گذشته یا ترم جاری، یک درس را به‌صورت مشترک با دیگر اساتید تدریس کرده بودند.  اگر چه 9/65% از اساتید افزایش تنوع و جذابیت و حدود نیمی از آن‌ها رعایت بهتر سرفصل را از ویژگی‌های مثبت این شیوه برشمردند اما اکثر اساتید افزایش غیرضروری حجم مطالب (3/68 %)، کاسته شدن از فرصت لازم جهت ارزیابی درسی دانشجویان (2/51 %) و همچنین کاهش مدت زمان لازم برای آشنایی و برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو (3/46 %) را از نقاط ضعف این شیوه بیان کردند. البته انجام آزمون‌های آماری گویای عدم اختلاف معنی‌دار در نتایج به تفکیک جنس و مرتبه علمی اساتید بود. نتیجه‌گیری: حدود نیمی از اساتید با ارائه مشترک دروس مخالف بوده و یا نظر ممتنع داشتند، اما نیمی دیگر از اساتید نگاه مثبتی به ارائه دروس مشترک داشتند. بنابراین با عنایت به برخی جنبه‌های مثبت در چنین شیوه‌ای، اظهارنظر قطعی میسر نیست و نیاز به مطالعات گسترده‌تر می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکی، آموزش، اساتید

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرام تیرگر | Aram Tirgar
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

فروغ کاظمی | Forogh Kazemi
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

ساناز بابازاده | Sanaz Babazadeh
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

زهرا اقالری | Zahra Aghalari
گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1074-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات