این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۱، شماره ۱، صفحات ۷۷-۹۸

عنوان فارسی بررسی علل تصادفات در بزرگرا هها
چکیده فارسی مقاله تصادفات ترافیکی در حال حاضر به صورت یک معضل اجتماعی در سطح جهان مطرح است که همه ساله جان تعداد زیادی از مردم را گرفته و هزین ههای اقتصادی بزرگی را به جامعه وارد می کند. در کشور ما نیز این موضوع به مشکلی بزرگ و مهم تبدیل شده است؛ به گون های که ایران به لحاظ تصاد فها و سوانح جاد های و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است. با توجه به این که بزرگرا ههای شهری سهم بسزایی از تردد و سفرهای شهری را به خود اختصاص م یدهند، بنابراین در این تحقیق علل تصادفات بزرگرا ههای شهر اصفهان در سا لهای 88 و 89 مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی علل تصادفات در بزرگرا ههای درون شهری اصفهان است و هدف دیگر آن تع یین سهم هر یک از عوامل مؤثر در بروز تصادفات در بزرگرا هها، تحلیل توزیع و پراکنش فضایی تصادفات رخ داده در بزرگرا ههای مورد مطالعه و ارائه راهکارهایی برای کاهش عوامل تأثیر گذار در بروز تصادفات است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی از نوع پیمایشی بوده که در قالب تحلی لهای همبستگی و خی دو و تحلیل فضایی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ) GIS ( به انجام رسیده است. نتایج این تحقیق نشان م یدهد که بیش ترین دلایل تصادف در بزرگرا ههای درون شهری اصفهان، عدم توجه به جلو) 6/ 14 درصد(، عدم رعایت حق تقدم ) 2/ 12 درصد( و عدم رعایت فاصله طولی ) 9 درصد( است. در این میان سبقت و سرعت غیر مجاز بیشترین تصادفات فوتی در بزرگرا هها را به خود اختصاص داد هاند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of Accidents Causes in Highways
چکیده انگلیسی مقاله One of the most remarkable and important consequences of traffic accidents, often neglected, are the damages and casualties in these accidents. A community’s general safety is such a demanding challenge to meet, which requires coordinated and integrated efforts in launching preemptive plans and measures. Everyday people come across different and various systems, among which traffic systems are not only most complicated systems but also deemed as the most dangerous ones as well. Hence, this study aims at identifying the causes of car crashes on Isfahan highways between 2009 and 2010 within the city perimeter, calculating the efficacy of each functioning factor in these accidents, analyzing the spatial distribution of the accidents on the specific highways, and proposing guidelines and solutions for reducing the effective factors of accidents. In carrying out the study, the researcher adopts analytic-descriptive and survey methods and approaches by spatial analysis using Geographic Information System (GIS). Regarding research hypothesis, this study also tries to investigate the most common causes of accidents, and explores relationship between violation of speed limit and severity of accidents. The results of the research reveal that the most common causes of accidents on Isfahan highways (within the city) are: inattention to the right of way (priority), failure to observe safe longitudinal distance between two vehicles, and distraction. Although speeding and overtaking do not account for a significant percentage of the accidents, the consequences and intensity of these accidents are very shocking. Inarguably most of the accidents resulting in the death of drivers and passengers are consequences of speeding and overtaking in routes where such acts are forbidden. The faster a car moves, the more severe is the accident, while the more aged is the drivers, the less possible is the occurrence of accidents. The researcher comes to the conclusion that these highways in Isfahan, namely Shahid Khararzi, khayam, Zobahan and Shahid Agharebparast have the highest occurrence of accident while other highways, Isfahan Eastern Highway, Shahid Hemat and Shahid Sayyad Shirazi have the least incidents of crashes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی زنگی آبادی |


غلامرضا شیران |


خیری گشتیل |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11572_7848c59b0cd53764aa09d5540fb8801e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643275.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات