این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 8 مهر 1404
مطالعات پژوهشی راهور
، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۳-۱۲۴
عنوان فارسی
تأثیر عوامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی
چکیده فارسی مقاله
تصادفات یکی از بزر گترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است. لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی و سنجش عوامل انسانی از بعد شخصیتی ، رفتاری و جنسیتی در وقوع تصادفات و راهکارهای اساسی کاهش آن در شهر تهران است.این پژوهش ازنظرهدف کاربردی وازنظرروش گردآوری داده های توصیفی - تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل متخلفان و شاکیان سوانح رانندگی شهر تهران بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای حجم نمونه 390 نفردرنظر گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها بر پرسش نامه محقق ساخته می باشد زیرا بالاترین ضریب مسیر را داشته است) 0.661 (. دومین و سومین رتبه را در تأثیرگذاری، ویژگی های رفتاری و سپس عامل جنسیت به خود اختصاص داده اند. نتایج این پژوهش نشان داد که از بین سه عامل مؤثر در وقوع تصادفات رانندگی، عامل ویژگی های شخصیتی بیشترین تأثیر را دارد )ضریب مسیر 661 / 0(.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل انسانی، تصادفات رانندگی، شخصیت، رفتار، جنسیت،
عنوان انگلیسی
The study of the impact of human agents in accidents of behavior - personality – gender dimensions in tehran
چکیده انگلیسی مقاله
The study's aim is impact of human agents in accidents of behavior - personality – gender dimensions in1393. Methodology of this study is applicable in terms of the purpose, and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of this research was the violators and plaintiffs of Tehran driving accidents and a simple sampling method was used to obtain 390 questionnaires. A method of data collection based on a self-made questionnaire was carried out with49questions.The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha for all dimensions greater than0.7, indicating the of the research instrument that was a good reliability. It is also used to calculate the reliability of the results that indicate the construct validity of the survey instrument was valid (AVE>0.5). Data using of structural equation modeling and analysis, and the final model was developed using the software Smart PLS. The results indicate a good fit of the conceptual model, based on the parameters of acceptable values and significant path coefficients, factor loadings, the variance, and the index was GOF. The results showed that human factors as well as factors related to the dimensions of personality traits, behavioral characteristics and the gender factor is effective with a confidence level of 99% of inroad accidents
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا رسولی |
داود شکیباییفر |
رضا شفیعزاده گروسی |
نشانی اینترنتی
http://talar.jrl.police.ir/article_11603_d705ab15c76fa7c27eb69de0f8d8509d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643214.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات