این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۲، صفحات ۷۷-۱۰۲

عنوان فارسی نقش عوامل ساختاری- مکانی در وقوع تصادفات رانندگی
چکیده فارسی مقاله صنعت حمل و نقل کشور به اعتراف آمار و ارقام، رکورد دار تصادفات رانندگی در سطح جهان است. تصادفات ترافیکی از عوامل مهم مرگ ومیر و صدمات شدید جانی ومالی بوده و پیامدهای سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل ساختاری- مکانی در وقوع تصادفات رانندگی در محدوده جغرافیایی شهر زنجان می باشد. در این پژوهش آمار تصادفات رانندگی سال 1390 که در محدوده قانونی شهر زنجان به وقوع پیوسته به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش به لحاظ نوع کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی می باشد. داده ها و اطلاعات به دو روش کتابخانه ای و میدانی تهیه شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسش نامه و برداشت میدانی جمع آوری و بوسیله نرم افزار Excel و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در فصول گرم سال، نرخ تصادفات رانندگی افزایش یافته، همچنین درصد تصادفات درون شهری در محدوده مورد مطالعه در 6 ماهه اول سال با 43 / 58 درصد بیش از 6 ماهه دوم سال است. با عنایت به پارامتر سنی آمار تصادفات جاده ای، اهتمام بیشتر به امور فرهنگی، تشدید کنترل انتظامی و توسعه و بهبود و اصلاح شرایط هندسی و فیزیکی جاده ها می تواند نقش مؤثری را در کاهش تصادفات رانندگی ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل ساختاری- مکانی، شدت تصاد ف، نوع تصادف، تصادفات رانندگی،

عنوان انگلیسی The role of different place structural factors in driving accidents by emphasizing on the kind and severity of accidents (zanjan as a case study)
چکیده انگلیسی مقاله Transportation industry according to statistics, has first rank of driving accident around the world. Conducted studies in developed countries show that using scientific methods and considering safety in urban transportation have had considerable accident reduction traffic accidents are the main cause of death and financial problems and their social, cultural and economic consequences have affected human society. The present study have been conducted by driving accident place-structural analyzing in zanjan geographical area. In this study study accident statistic of 2011 in zanjan have been studied. The methodology of this study is descriptive-analytical. Data and information have been provided by using library and quantitative research. Needed data have been collected through questionnaire. The result of study showed that in the warm seasons, accident rate, have been increased and urban accidents in the six first month of the year 58.43 percent have been more than next six years of the year. By considering accident rate, attention to cultural affair, severity of police control and developing and improving geometrical condition of road play effective role in driving accidents reduction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید ملکی |


سمیرا مرادی مفرد |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11602_d9238ef716cb7329f9d9f6a9ad9e2133.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643213.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات