مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۴، صفحات ۱۱-۲۳

عنوان فارسی تأثیر شدت خطرپذیری انسانی و شناسایی عوامل مرتبط با آن در بروز سوانح ترافیکی در ایران
چکیده فارسی مقاله سوانح ترافیکی در ایران یکی از مه مترین مسائل مربوط به بهداشت عمومی است که شناسایی اجزای علیتی آن در کاهش بار ناشی از آ نها، مداخله مؤثر و در پیشگیری از آ نها نقش مؤثری دارد. این مطالعه با هدف بررسی مه مترین عوامل خطر انسانی در جاد ههای درو نشهری کشور در سال 1393 انجام گرفته است. فاصله زمانی اول شهریور تا پایان بهم نماه سال 1393 در 5 محور اصلی منتخب برو نشهری کشور ب هصورت تما مشماری وارد مطالعه شدند. در این پژوهش با استفاده از آنالیز ت کمتغیره رگرسیونل جستیک و تعدیل اثر متغیرهای مخدو شکننده محتمل، نسبت شانس مرگب رای هریکا ز این عوامل خطر انسانیب رآورد شد.ب رای این منظور پرسشنام هها توسط کارشناسان تصادفات آموز شدیده و بعد از طی 8 ساعت کلاس آموزشی تکمیل شد. برای تعیین احتمال پیشین متغیرهای اصلی از توزیع نرمال و برای متغیرهای همراه مخدو شکننده از توزیع اف استفاده شد. از 1160 نمونه )1/ 18 درصد( سرنشین و 18 مورد ) 6 / 79 درصد( راننده، 218 مورد ) 8 / موردبررسی، 924 مورد ) 6 درصد عابر پیاده بوده است. مه مترین عوامل خطر انسانی مؤثر بر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در کل ، OR = 7/1 )٪95 ،CI:2/38 - 37/ جمعیت و در رانندگان به ترتیب عبارتند از سرعت غیرمجاز) 5 ،CI:1/86- 27/ و خستگی و خوا بآلودگی) 2 OR = 8/8 )٪95 ،CI:1/84- 42/ سبقت غیرمجاز ) 3 در ارتباط با زمان و مکان تصادف هی چکدام از عوامل خطر فاصله زمانی رسیدن OR = 7/1 )٪95 عوامل اورژانس از زمان تصادف، کیلومتر از مبدأ سفر، مسافت طی شده ب هصورت مداوم تا تصادف، فاصله اولین
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The severity of the impact of human risk and to identify factors associated with the incidence of traffic accidents in Iran
چکیده انگلیسی مقاله reducing the burden arising from their effective intervention in the prevention of them play an effective role. This study aimed to evaluate the main human risk factors facing urban roads in 2014. September until the end of February 2004 the first time in 5 main axis of the suburban country were enrolled in a census. In this study, using univariate analysis and logistic regression adjusted for possible confounding variables, the odds ratio of death for any of these risk factors was human. In this study, using univariate analysis and logistic regression adjusted for possible confounding variables, the odds ratio of death for any of these risk factors was human. For this purpose, a questionnaire by trained experts accidents and after the 8-hour training course was completed. Former main variables to determine the probability of a normal distribution for confounding variables with distribution F was used. From 1160 sample studied, 924 patients (6/79 percent) driver, 218 cases (18.8 percent) and 18 passengers (6.1 percent) were pedestrians. The most important risk factors affecting human deaths from road traffic injuries among the general population and the drivers are speeding (5 / 37-38 / 2CI :, 95%) 4 / 9OR =, overtaking allowed (3 / 42-84 / 1, CI: 95%) 8 / 8OR = and fatigue and sleepiness (2 / 27-86 / 1CI :, 95%) 1 / 7.OR = None of the risk factors associated with the accident of time and place between the arrival of emergency since the accident, Kilometers,
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا مهماندار |


حمید سوری |


یدالله محرابی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11617_a92a076985d3a09189d266d614467666.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643193.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات