این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۳، صفحات ۴۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی ماهیت و ابعاد خطوط پرسرنشین و امکان‌سنجی استفاده هم‌زمان خطوط اتوبوس‌های تندرو با آن در تهران
چکیده فارسی مقاله موضوع حمل‌ونقل شهری یکی از دغدغه‌های مدیران در حوزۀ مدیریت شهری است. افزایش بی‌رویۀ خودروهای شخصی و جمعیت در نقاط شهری موجب مواجهۀ بسیاری از برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت با چالش‌های جدی شده است. معرفی خطوط پرسرنشین، یکی از ابزارهای رایج برای کاهش تراکم و ترافیک است. خطوط پرسرنشین به‌عنوان یک مسیر انحصاری برای وسیلۀ نقلیه با تعداد سرنشین بالا که با حداقل تعداد سرنشین مشخص می‌شود، تعریف می‌شود. در ایران با افزایش تعداد خودروها، ترافیک هرروز سنگین‌تر می‌شود. عمدتاً راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی نهادهای مختلف بر اساس تأمین اهداف سازمان مربوطه انجام ‌شده و نتایج مطلوبی در برنداشته است. کشورها به اقتضای شرایط خود و به‌تناسب امکانات و زیرساخت‌های خود، یک نوع خاص از این خطوط پرسرنشین را برمی‌گزینند و اجرایی می‌کنند. این پژوهش، کیفی است و جهت‌گیری کاربردی دارد. به لحاظ راهبرد، از راهبرد پیمایش استفاده می‌کند و افق زمانی آن تک‌مقطعی بوده و برای گردآوری داده‌ها در بخش نظری از روش مطالعۀ کتابخانه‌ای بهره‌گیری نموده و در بخش مطالعات میدانی و سنجش یافته‌های مطالعه، از روش مصاحبه استفاده ‌شده است. پس از گردآوری داده‌ها و اطلاعات برای تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در خصوص استفاده از خطوط بی‌آرتی و خطوط پرسرنشین به‌صورت هم‌زمان، از روش SWOT بهره گرفته‌ شده است. نتایج حاکی از آن است که خطوط اتوبوس‌های تندرو موجود در تهران، پتانسیل بالقوۀ خوبی هستند تا از این خطوط هم به‌عنوان خطوط اتوبوس‌های تندرو و هم خطوط پرسرنشین استفاده شود. فرصت‌ها و نقاط قوت اجرای طرح ادغام خطوط اتوبوس‌های تندرو و خطوط پرسرنشین بر تهدیدها و نقاط ضعف متوجه این طرح، برتری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترافیک، خطوط پرسرنشین، خطوط اتوبوس‌های تندرو، مدیریت شهری،

عنوان انگلیسی Reviewing the nature and dimensions of the HOV lines and the possibility of using the BRT lines with it in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Urban transportation is one of the concerns of managers in the field of urban management. Excessive growth of personal cars and urban populations has exposed many of the medium and long term programs to serious challenges. Over the past half century, developed countries have somehow learned how to deal with the increasing number of vehicles and users, but developing countries have not used this opportunity for various reasons. Increasing urban traffic and, consequently, the increase in traffic has forced many cities to seek new solutions for moving on the roads. Introduction of HOV lines is one of the common tools for reducing congestion and traffic. The HOV lines are defined as an exclusive route for a high-occupant vehicle with a minimum number of occupants. In Iran, with increasing number of vehicles, traffic becomes heavier each and every day. The solutions provided by different institutions are mainly based on the goals of the organization and do not yield satisfactory results. Countries will choose and execute a specific type of these lines, depending on their circumstances and their facilities and infrastructure. BRT lines in Tehran have a potentially good potential to use these lines as both BRT lines and HOV lines. Opportunities and strengths of the implementation of the plan for the integration of BRT lines and HOV lines are superior to the threats and weaknesses of the project.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله traffic, Transportation, HOV lines, BRT lines, City

نویسندگان مقاله محمد مهدی درویش زاده |


اسکندر مومنی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_18975_68de98270aa2d823b7def2d444edc935.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643133.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات