این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 12 مهر 1404
مطالعات پژوهشی راهور
، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۲۱۷-۲۴۲
عنوان فارسی
بررسی عوامل مرتبط با ادراک از رانندگی در بین رانندگان شهر یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رانندگی، رفتاری اجتماعی است که انسان را در شرایط خاص و ویژهای قرار میدهد که این شرایط موجب میشود برخی رفتارهای مبتنی بر شخصیت راننده با وضوح و عینیت بیشتری آشکار شود. هدف: هدف این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با ادراک از رانندگی در بین رانندگان شهر یزد بوده است. روش: روش مورداستفاده در این پژوهش، پیمایش بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ رانندگان شهر یزد تشکیل میدهد که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 370 نفر برآورد شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ پژوهشگرساختۀ ادراک رانندگان استفاده گردید. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردید. اعتبار ابزار بهوسیلۀ روش اعتبار محتوایی موردتأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری پیرسون، آزمون T-Test، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بین فرهنگسازی، عوامل روانی و شرایط نامساعد جوّی با ادراک رانندگی ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما بین سن، تفاوت سابقۀ رانندگی و جنسیت با ادراک رانندگی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه، قویترین پیشبینیکنندۀ متغیر ادراک رانندگان در بین پاسخگویان، متغیر فرهنگسازی میباشد. این متغیر بهتنهایی 19 درصد از واریانس ادراک رانندگان را تبیین میکند؛ و در مرحلۀ دوم با ورود متغیر مستقل عوامل روانی، 1/1 درصد به قدرت پیشبینی مدل افزوده شد؛ بنابراین این دو متغیر واردشده به مدل بهتنهایی قادرند 1/20 درصد از تغییرات متغیر وابسته میزان ادراک رانندگان را تبیین نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک، رفتار رانندگان، فرهنگسازی، عوامل روانی، شهر یزد،
عنوان انگلیسی
Considering factors related to perception of driving among drivers of Yazd city
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: driving social behavior that puts a person in a particular situation that this situation causes some characters based on driver personality to be revealed more clearly and objectively. This study aimd to consider the factors related to the perception of driving among drivers of Yazd City. Methods: method used in this study was survey. The statistical population of this study comprised all the drivers Yazd that according to the Cochran formula, the sample size is estimated at 370 people. a researcher-made perception of drivers questionnaire was used to collect data. Data were collected using a questionnaire and simple random sampling method. The validity of the tool was confirmed by content validity method and for reliability measurement was used Cronbach's alpha coefficient was α - 0/78. Pearson statistical tests, T-test, One-way analysis of variance, multiple regression and path analysis were used to analyze the data.. findings: The results showed that there was a significant relationship between culture, psychological factors and bad weather conditions with driving perception. However, there was no significant relationship between age, difference in driving experience and gender with driving perception. Conclusion: Based on the results of multiple regression, the strongest predictor of drivers' perception variables among respondents is the culture variable. This variable alone accounts for 19% of variance of driver perceptions. In the second stage, by entering the independent variable of psychological factors, 1/1 percent was added to the predictive power of the model. Therefore, the two variables entered into the model alone can able to explain 20.1% of dependent variable variations of driving perceptions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کبری کریمیان |
مهربان پارسامهر |
استاد دانشگاه یزد
زینب احمدی میرقائد |
نشانی اینترنتی
http://talar.jrl.police.ir/article_18995_cc3d65a90bd6f2d2f57d54b9e23d1614.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643124.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات