این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
مطالعات پژوهشی راهور
، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۷۷-۲۱۵
عنوان فارسی
شناسایی و علتیابی تراکم خوشههای تصادفات جرحی در خمینیشهر با استفاده از آمار فضایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سوانح رانندگی، سالیانه جان دهها هزار انسان را گرفته و صدها هزار مصدوم بهجا میگذارد؛ بهگونهای که آمار متوفیان و مجروحان تصادفات رانندگی در کشور از آمار تلفات تمام بلایای طبیعی و انسانی نیمقرن اخیر فلات ایران، تجاوز میکند. اگرچه عامل اصلی این سوانح بهطور مستقیم انسان میباشد؛ لیکن خطاهای انسانی متأثر از عوامل متعدد رفتاری و روانی بوده که خود از عوامل محیطی ازجمله نور و روشنایی، کاربریهای اراضی، تقاطعها، عدم وجود راهنماها، ترافیک، کیفیت معابر و... تأثیر میپذیرند. زمانی عوامل محیطی اهمیت بیشتری پیدا میکنند که در تحلیلهای فضایی با نقاط متراکم و خوشهای از تصادفات مواجه شویم که انبوهی از خطاهای انسانی، تنها در نقاط معدودی از شهر تجمع کردهاند. هدف این پژوهش، شناسایی خوشهها و تجمع تصادفات منجر به جراحت و شناخت عوامل محیطی و کالبدی مؤثر بر توزیع فضایی اینگونه تصادفات در سطح شهر خمینیشهر میباشد. روش: در این پژوهش که از نوع کاربردی است، با روش تحلیل و توصیفی و ترکیب با روش علّی به بررسی توزیع فضایی تصادفات ترافیکی منجر به جراحت در شهر خمینیشهر طی سال 1393 پرداخته میشود و سپس تراکم و خوشهبندی تصادفات علتیابی و راهکارهای لازم ارائه میگردد. یافتهها: یافتههای پژوهش در زمینۀ تحلیل فضایی دادههای تصادفات رانندگی منجر به جراحت در خمینیشهر از توزیع الگوی خوشهای حکایت میکند (شاخص موران برابر با 578/0 با 000=p value تجمع و تمرکز فوقالعاده تصادفات در سطح شهر را بیان میکند) که در پنج خوشۀ متراکم در نیمۀ شرقی شهر در توزیع Getis-Ord General G قابلمشاهده هستند. مهمترین عوامل ایجاد این خوشهها طبق نظر کارشناسان، شکل معبر، کثرت تقاطعها و کاربری اراضی محل میباشد. پیشنهادها: پیشنهادهایی در راستای کاهش تمرکز خوشههای تصادفات شهر ارائه شده که اهم آنها در زمینۀ تغییر کاربری اراضی اطراف این خوشهها، اصلاح معابر، مسدودکردن معابر کمعرض منتهی به گرهها، ایمنسازی، نصب و احداث پلهای عابر پیاده و... میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identification and causation of clusters density of injury accidents in Khomeini city using spatial statistics
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: car accidents have claimed tens of thousands of lives and left hundreds of thousands of injuries in annual, So that the statistics of deaths and injuries of road accidents in the country exceed the number of deaths of all the natural and human disasters of the last half century of the Iranian plateau. Although the main cause of these accidents is human directly, however, human error is affected by many behavioral and psychological factors that affect the environmental factors including light and light, land use, intersections, lack of guides, traffic, road quality and .... When environmental factors become more important, they encounter dense points and a cluster of accidents in spatial analysis that a mass of human errors has gathered only in a few parts of the city. The purpose of this study was to identify clusters and accumulate accidents leading to injury and to identify environmental and physical factors affecting the spatial distribution of such accidents in Khomeini city. Method: In this research, which is applied in a descriptive and analytical method combination with causal method has been used to investigate the spatial distribution of traffic accidents leading to injury in Khomeini Shahr city in 2014. Then the density and clustering of crashes are caused and the necessary solutions are presented. Findings: Research findings in the field of spatial analysis of driving accident data leading to injury in Khomeini city indicate the distribution of cluster patterns. (Moran index equal to 0.578 with p value = 000 represents the accumulation and high concentration of crashes in the city) that it is visible in five dense clusters in the eastern part of the city in the distribution of Getis-Ord General G. According to experts, the most important factors for creating these clusters are the shape of the passing, the plurality of intersections and land use of the site. Suggestions: Proposals have been proposed to reduce the focus of urban road clusters, which are most important for changing land use around these clusters, modifying passage, blocking narrow passages leading to nodes, securing, installing and constructing pedestrian bridges…
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رسول حیدری سورشجانی |
زهرا سادات احمدی |
نشانی اینترنتی
http://talar.jrl.police.ir/article_18994_72f21830727317056ae41565ffc4045b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643123.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات