این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 11 مهر 1404
مطالعات پژوهشی راهور
، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۴۳-۱۷۶
عنوان فارسی
ارزیابی تأثیر شرایط آبوهوایی و محیطی روی شدت تصادفات تکوسیلهای
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دلایل مختلفی در وقوع تصادفات دخالت دارند که شناخت تمامی آنها تقریباً امکانپذیر نیست؛ اما با مطالعۀ دقیق این پدیده میتوان برخی از علل اصلی را که نقش بیشتری در وقوع این پدیده دارند، شناسایی کرد. ازآنجاییکه شرایط آبوهوایی و محیطی تأثیر قابلتوجهی در شدت تصادفات دارند، در این پژوهش به برآورد و بررسی شدت تصادفات تکوسیلهای در شرایط آبوهوایی مختلف پرداخته شده است تا فاکتورهای آبوهوایی و محیطی تأثیرگذار شناسایی شوند. روش: بهدلیل آنکه شدت تصادفات، ماهیت ترتیبی دارند، برای مدلسازی از مدلهای لوجیت ترتیبی استفاده گردید. برای بهدستآوردن مدل نهایی، ابتدا تمامی متغیرها وارد مدل شدند و با استفاده از روش حرکت رو به عقب، متغیرهایی که معناداری کافی نداشتند، از مدل حذف شدند. پس از مدلسازی، تحلیل حساسیت روی متغیرهای نهایی صورت گرفت تا تأثیر تغییرات هریک از متغیرها روی شدت تصادفات تکوسیلهای به دست آید. دادههای تصادفات تکوسیلهای محور اهر - کلیبر بهعنوان نمونۀ آماری از محورهای استان آذربایجان شرقی انتخاب گردید که تصادفات تکوسیلهای در این محور شامل 225 تصادف خسارتی، 85 تصادف جرحی و 14 تصادف فوتی بودهاند. یافتهها و نتیجهگیری: در مدل نهایی این محور، 5 متغیر مستقل به دست آمد که همگی از نوع متغیرهای گسسته هستند و فرض صفربودن ضرایب متغیر در این مدل رد شد. این متغیرها عبارتند از متغیر دمای هوای بیش از 20 درجۀ سانتیگراد، متغیر بارش برف، متغیر بارش باران بیش از 6 میلیمتر، متغیر فصل پاییز و متغیر فصل زمستان. همۀ متغیرها ضریب مثبت به دست آوردند و رابطۀ مستقیمی با افزایش شدت تصادفات تکوسیلهای داشتند. با استفاده از این نتایج میتوان احتمال شدت تصادفات تکوسیلهای در این محور را برای روز موردنظر تخمین زد و نظارت پلیس راه، آمادگی نیروهای امدادی و اورژانس را مدیریت کرد. همچنین از نتایج این مدل پیشبینی میتوان در مدیریت دینامیکی ترافیک، سیستمهای هشدار هوا، مدیریت هوشمند ایمنی راهها و مدیریت محدودیت سرعت وسایل نقلیه استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آبوهوا، محیط، شدت تصادفات، تکوسیلهای، لوجیت ترتیبی،
عنوان انگلیسی
Assessment of the impact of weather and environment conditions on the severity of single-vehicle accidents
چکیده انگلیسی مقاله
Backgroumd and aim: Various reasons are involved in the occurrence of accidents, which knowing all of them is almost impossible. But by carefully studying this phenomenon, we can identify some of the main causes that have a greater role in the occurrence of this phenomenon. Since climate and environmental conditions have a significant impact on the severity of accidents. In this research, the estimation and investigation of the severity of single-vehicle accidents in different climatic conditions has been investigated in order to identify the effective climate and environmental factors. Method: the severity of the crashes is inherent in nature, sequential logit models were used for modeling. To get the final model, all variables were first entered into the model, Using the reverse move method, variables that were not meaningful enough were removed from the model. After modeling, sensitivity analysis was done on the final variables to obtain the effect of variations of each variable on the severity of single-vehicle accidents. The data of single-vehicle accidents on the Ahar-Kleybar axis were selected as statistical sample of the axes of East Azarbaijan province that the single-vehicle accidents in this axis included 225 damage accidents, 85 injury accidents and 14 fatal accidents. Findings and conclusion: In the final model of this axis, 5 independent variables were obtained, all which are discrete variables and was rejected the assumption of zero variable coefficients in this model. These variables include: air temperature variable more than 20 ° C, snowfall variable, rainfall variables over 6 mm, fall season variables and winter season variables. All variables obtained positive coefficients and had a direct relation with the increase in severity of single-vehicle accidents. Using these results we can estimate the probability of the severity of single-vehicle accidents in this axis for the desired day, and manage police monitoring, the readiness of releif and emergency forces. Also, the results of this prediction model can use dynamic traffic management, air alert systems, intelligent road safety management and vehicle speed limit management.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میربهادر یزدانی |
امیرعباس رصافی |
فاضل میرزایی |
فرماندهی پلیس راه آذربایجان شرقی
نشانی اینترنتی
http://talar.jrl.police.ir/article_18993_2c425b267437b76da8808c5d01539bc6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643122.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات