این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۱۵-۱۴۲

عنوان فارسی شناسایی شایستگی‌های حرفه‌ای مشاغل پلیس راه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از پیش‌نیازهای عملکرد اثربخش، این است که هر شاغل متناسب با وظایف شغلی خود، شایستگی‌های شغلی خاصی داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی مهارت‌های حرفه‌ای مشاغل پلیس راه ناجا صورت گرفته است تا بر اساس آن تعیین شود که هر شاغل برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف شغلی نیازمند چه نوع مهارت‌هایی است و آن مهارت‌ها را باید در چه سطحی داشته باشد. روش: برای گردآوری داده‌ها دو پرسش‌نامه تهیه شد. یک پرسش‌نامۀ وظیفه که دربردارندۀ وظایف شغلی و یک پرسش‌نامۀ شایستگی که دربردارندۀ 37 مهارت تعریف‌شده بود. این مهارت‌ها در قالب شش مهارت محتوایی، فرایندی، اجتماعی، فنی، سیستمی، مدیریتی و رزمی قرار داشتند. در هر شغل بین 5 تا 7 نفر از کارکنان خبره به روش نمونه‌گیری هدفمند از 9 استان انتخاب شدند تا اهمیت و سطح مهارت‌های موردنیاز برای انجام وظایف شغلی را تعیین نمایند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مشاغل دارای وظایف مدیریتی و سرپرستی، بیشتر نیازمند مهارت‌های محتوایی و مدیریتی و مشاغل تخصصی‌تر مانند کارشناس ارشد تصادفات و کارشناس تصادفات بیشتر نیازمند مهارت‌های سیستمی و مهارت‌های اجتماعی هستند. نتیجه‌گیری: تعداد و سطح مهارت‌های شغلی برای برخی از مشاغل پلیس راه بیشتر از بقیه است و برای بهبود این مهارت‌ها می‌بایست برای برخی از مشاغل کلیدی مانند کارشناس ارشد تصادفات و کارشناس تصادفات، برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای برای افزایش سطح مهارت‌های تعیین‌شده طراحی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identify professional competencies of traffic police jobs
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the prerequisites for effective performance is that each worker will have a certain occupational competencies in accordance with his or her job responsibilities. The purpose of this study was to identify the professional skills of Traffic Police jobs to determine that each worker needs what kind of skills to do successfully jobs responsibilities and what skills they should have for each job. Method: Two questionnaires were prepared for collecting data.: A tasked questionnaire containing job responsibilities and a competency questionnaire containing 37 skills. These skills consisted of six skills in terms of content, process, social, technical, system, management and martial arts. In each job, between 5 and 7 certified employees were selected through targeted sampling method from 9 provinces to determine the importance and level of skills needed to perform their job tasks. Findings: The results showed that jobs with managerial and supervisory tasks, most require more content and management skills and bachelor's jobs such as an accident specialist, most require systemic skills and social skills. Conclusion: The number and level of occupational skills for some of the police jobs is more than the rest, and in order to improve these skills, some key jobs such as accidents specialists and accidents expert, specific training programs should designed to increase the level of designated skills
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم علیزاده |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_18992_ad7d75b09176bc4d22e87279e8b7e664.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643121.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات