این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۹۳-۱۱۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش کنترل رفتارهای هیجان خواهی بر کاهش ارتکاب به رفتارهای پرخطر در رانندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مطالعات مختلف به نقش انسان به عنوان مهمترین عامل در مقوله بی نظمی‌های ترافیکی و به ویژه در تخلفات و تصادفات ترافیکی اشاره کرده اند و اصولا در تصادفاتِ جاده ای چهارعامل انسان، جاده و وسیله نقلیه و محیط به عنوان اجزای اصلی شناخته می شوند وکیفیت وکمیت جابجایی ها تحت اثر این سه عامل قرار خواهد گرفت. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کنترل رفتارهای هیجان خواهی بر کاهش ارتکاب به رفتارهای پرخطر در رانندگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه رانندگان دارای 30 امتیاز منفی در سه ماهه اول سال 1395 به تعداد 102 نفر بوده است در این تحقیق تعداد60نفر از رانندگان دارای30 امتیاز منفی به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه 30نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. هر دو گروه ابتدا پرسشنامه های هیجان خواهی ساخته زاکرمن (1979)، مقیاس خطر پذیری ساخته زاده محمدی و احمدآبادی (1388)و پرسشنامه رفتار رانندگی ساخته ریسون(1990) تکمیبل کردند سپس گروه آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در پایان دوباره پرسشنامه ها روی هر دو گروه اجرا شد. از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیره ،تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین عدم تمرکز ،هیجان خواهی و رفتار های پر خطر رابطه معنا داری وجود دارد، هیجان خواهی قدرت پیش بینی رفتار های پر خطر را دارد ولی عدم تمرکز پیش بینی معنا داری برای رفتار های پر خطر در رانندگی نبود، همچنین آموزش کنترل هیجان خواهی و تمرکز بر کاهش ارتکاب رفتار های پر خطر حین رانندگی تاثیر معنی داری دارد. پیشنهادها: پیشنهاد می شود در زمان صدور گواهینامه عامل های روانشناختی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در صدور و یا تمدید گواهینامه ها مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرکز، تصادفات رانندگی، هیجان خواهی، رفتارهای پرخطر،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Teaching the Control of Excitement Behaviors on Reducing Commitment to High-Risk Driving Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Different studies have pointed to the role of humans as the most important factor in the category of traffic disruptions, and in particular traffic offenses and traffic accidents, and mainly in road accidents Are known four factors: people, roads, vehicles and the environment as main components and the quality and quantity of displacements will be affected by these three factors. The aim of this study was to investigate the effectiveness of teaching the control of excitement behaviors on reducing high-risk behaviors in driving. Method: The research method was semi-experimental and the statistical population consisted of all drivers with 30 negative points in the first quarter of of 1395. 102 drivers were selected. In this research, 60 drivers with 30 negative points were selected as available and randomly divided into two groups of 30 controls and the tests. Both groups first filled out the excitement questionnaire made by Zuckerman (1979), risk scale made by Buzadeh Mohammadi and AhmadAbadi (2009) and Driving Behavior Questionnaire made by Reason (1990). Then the experimental group participated at the training sessions while the educational control group did not receive training. In the end, the questionnaires were again run on both groups .from tests of multivariate variance analysis, multivariate regression analysis and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data. findings: The results of the research showed that there is a meaningful relationship between decentralization, excitement and high-risk behaviors; the excitement is the power of predicting high-risk behaviors, but the lack of concentration was not meaningful prediction for high-risk behaviors in driving, as well as the training of excitement control and has a significant effect focus on reducing the risk of committing high-risk behaviors during driving. suggestions: It is suggested that at the time of issuing the certificate, psychological factors are considered as one of the important factors in the issuance or renewal of certificates. certificates.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله focus, Driving Accidents, excitement, high-risk behaviors

نویسندگان مقاله عباس علی رستگار |


محسن فرهادی نژاد |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_18991_7e3160d10f12a10efc9ed75df2cb83b7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643120.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات