این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
مطالعات پژوهشی راهور
، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۵۵-۹۱
عنوان فارسی
مروری بر مدلهای شاخص خطر بهمنظور شناسایی و اولویتبندی نقاط پرحادثه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مدلهای «شاخص خطر» برای شناسایی و رتبهبندی اجزای خطرزای شبکه به کار میروند. در این پژوهش، مدلهای ارائهشده جهت شناسایی و اولویتبندی نقاط پرحادثه در داخل و خارج کشور بررسی و به نقاط قوت و ضعف آنها پرداخته شده است. هدف از بررسی این مدلها، رسیدن به روشهای جامع برای شناسایی و اولویتبندی نقاط پرحادثه جادههای برونشهری است. روش: در این پژوهش، مدلهای ارائهشده جهت شناسایی و اولویتبندی نقاط پرحادثه و مؤلفهها و شرایط و روش مورداستفاده در هریک بررسی شده و به خلأهای موجود در این خصوص پرداخته شده است. در اصل، این یک پژوهش مروری – مقایسهای مدلهای بهکاررفته از سال 1950 میلادی تاکنون است و روند تکاملی آن را نشان میدهد. یافتهها: بهعنوان یک یافتۀ کلی، با استفاده از روشهای آنالیز چندمتغیره (از لحاظ تعداد و شدت تصادفات) و مدلهای بیزین تجربی و کامل و دخیلکردن بیشتر مؤلفههای ترافیکی و هندسی، انعطافپذیری و قابلیت تعمیم مدلهای جدید توسعهیافته با رویکرد استفاده از ابزار پتانسیل خطر بهجای خطرات ثبتشده میتوان به راهکارهای پیشگیرانه برای وقوع تصادفات دست یافت. نتیجهگیری: بر اساس مرور مطالعات انجامشده و پیشرفتهای حاصلشده در روشهای برداشت و ثبت اطلاعات تصادفات و مسیرها میتوان مدلهای دقیقتری بر مبنای روش ریسک - مدل بهمنظور شناسایی و اولویتبندی نقاط پرحادثه ارائه نمود؛ و بهتر است از روشهای آنالیز چندمتغیره که در آن، تعداد تصادفات بر اساس شدت تصادفات (فوتی، جرحی، خسارتی و...) دستهبندی میشوند، استفاده نمود و صرفاً به ضرایب شدت تصادفات و ردۀ عملکردی راه اکتفا ننمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A review of risk index models to identify and prioritize accidental points
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aim: The "risk index" models are used to identify and rank network risky components. In this research, the proposed models have been investigated to identify and prioritize the risky points in and out of the country and have been addressed their strengths and weaknesses. The aim of investigating these models is to achieve Comprehensive Methods for Identifying and Prioritizing accidental points of urban roads. Method: In this research, the proposed models have been investigated for identifying and prioritizing the accidental points and the parameters and the conditions and methods used in each one and have been addressed in the available vacuums in this regard. In essence, this is a review-comparison research of the models used since 1950, and shows its evolutionary trend. Findings: As a general finding, by using multivariate analysis (number and severity of accidents) and empirical and complete business models and involving more traffic and geometric parameters, the flexibility and the ability to generalize Newly developed models with the approach of using the risk potential tool, instead of the registered risks, can acquire preventive measures to occurrence of accident. Conclusion: Based on the review of the studies carried out and the progress made in the methods of harvesting and recording of accident data and routes, more precise models based on risk-model approach can be presented to identify and prioritize accidental points. And it is better to use multivariate analysis methods, in which the number of accidents is categorized according to the severity of accidents (fatalities, damage, etc.), and did not care only to the coefficients of the accident severity and the functional category of the road
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یوسف ساجد |
دانشجوی دکترا
غلامعلی شفابخش |
استاد دانشگاه
مرتضی باقری |
استادیار
نشانی اینترنتی
http://talar.jrl.police.ir/article_18990_ad89d04e869d2fbb4397c55b7b5563f9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643119.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات