این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۵، صفحات ۲۹-۵۲

عنوان فارسی رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی با رفتارهای پرخاشگرانه در رانندگان وسایل نقلیۀ سواری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حوادث و سوانح رانندگی و عوامل انسانی ایجادکنندۀ آن، هدف از پژوهش فوق، بررسی ویژگی‌های شخصیتی، پرخاشگری و ادراک خطر رانندگان به‌عنوان متغیرهای مرتبط با رفتار رانندگی پرخطر است. روش: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن شامل کلیۀ رانندگان شهر قزوین است که ازاین‌میان تعداد 387 (315 مرد و 72 زن) نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از نسخۀ کوتاه پرسش‌نامۀ شخصیتی نئو کاستا و مک کرا (1989)، پرخاشگری باس و پری (1992)، ادراک خطر رانندگی آلبرگ و راندمو (2001) و رفتار رانندگی منچستر (1990) استفاده شد. یافته‌ها: روان‌رنجوری به‌عنوان یکی از ویژگی‌های شخصیتی، به‌همراه پرخاشگری ارتباط معنادار مثبت و سایر ویژگی‌های شخصیتی یعنی برون‌گرایی، دل‌پذیربودن، انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری، به‌همراه ادراک خطر ارتباط معنادار منفی با مؤلفه‌های رفتار رانندگی پرخطر (لغزش‌ها، تخلفات عمدی، اشتباهات و تخلفات غیرعمدی) دارند. همچنین، 33/0 از لغزش‌ها، 31/0 از تخلفات عمدی، 26/0 از اشتباهات و 23/0 از تخلفات غیرعمدی (مؤلفه‌های رانندگی پرخطر) از طریق ویژگی‌های شخصیتی، پرخاشگری و ادراک خطر پیش‌بینی‌ شده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که ویژگی‌های شخصیتی، میزان پرخاشگری و ادراک خطر در رفتار رانندگی پرخطر تأثیر داشته و مداخلۀ مؤثر در این زمینه می‌تواند مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of personality traits with aggressive behavior in vehicle car drivers
چکیده انگلیسی مقاله background and aim: Due to the importance of driving accidents and the human factors that make it, the purpose of this study is to investigate the relationship between personality, aggressiveness and driving risk perception factors and high-risk driving behavior. Method: This research is descriptive, of correlation type. The statistical population is all drivers of Qazvin city, among which 387 (315 men and 72 female) were selected as sample by available sampling method . from the short version of Neo Costa and McCrae's Personality Inventory,(1989), Bass & Perry Aggression (1992), Alberg's and Randemo driving risk Perception (2001) and Manchester Driving Behavior (1990) were used to collect information. Results: Neuroticism as a personality factor, as well as aggressiveness has been positively Meaningful relataionship to risky driving and The other personality factors, i.e. extroversion, pleasure, flexibility, and accountability, along with risk perception are negatively related with risky driving factors (lapses, intentional violations, mistakes, and unintentional violations). Also, 0.33 of lapses, 0.31 of intentional violations, 0.26 of mistakes and 0.23 of unintentional violations (high risk driving components) were predicted through personality traits, aggression and risk perception. Conclusion: It seems that personality factors, aggressiveness level, and risk perception are influential on risky driving behavior, and effective intervention may be useful in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو عظیم زاده پارسی |


مژگان حیاتی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_18989_982171bfdb5b3ba6fe06ce273990c35c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643118.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات