این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۷۷۳-۷۸۳

عنوان فارسی بررسی پتانسیل صادراتی ایران، مدل جاذبه: مطالعه موردی خرما
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه بررسی صادرات خرمای ایران با استفاده از مدل جاذبه و داده های مقطعی برای دوره 1994 الی 2013 است. نتایج تخمین سالانه معادله جاذبه، اثرات منفی فاصله و اثرات مثبت صادرات مجدد، روابط سیاسی، اجتماعی و تجاری، و دسترسی به آب های آزاد را بر صادرات خرمای ایران نشان می دهد. قیمت های نسبی صادراتی و تولید ناخالص داخلی سرانه شرکای تجاری ایران نشان می دهد که تمرکز صادرات خرمای ایران بر کشورهای کم درآمد و با قیمت های پایین بوده است. همچنین نتایج برآورد پتانسیل صادراتی خرمای ایران نشان می دهد که صادرات کنونی ایران به کشورهای آسیای مرکزی، آفریقا و خاورمیانه به طور متوسط بیش از پتانسیل صادراتی است، در حالیکه از پتانسیل صادراتی ایران به اروپا در حدود 76 درصد بهره برداری شده است و بیش از نیمی از پتانسیل صادراتی ایران به آلمان، ایتالیا، دانمارک و سوئد مورد استفاده واقع نشده است. برداشتن موانع تجاری، رعایت استانداردهای بین المللی بهداشتی و سرمایه گذاری در صنعت بسته بندی از جمله مهمترین پیشنهادات برای افزایش سهم خرمای ایران از بازار جهانی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل جاذبه،پتانسیل صادراتی،خرما،ایران،

عنوان انگلیسی Analyzing Iran's Export Market Potential, Gravity Model: Evidence from Date Market
چکیده انگلیسی مقاله This study aims at annual analysis of Iranian date export, using the gravity model and cross-section data for each year from 1994 to 2013. The estimated results of gravity equation show negative effects of geographical distance, landlocked location and positive effects of re-export, political, social and commercial ties on Iran's date export. The date export relative prices and per capita GDP of partners show that most of Iran's date export has been concentrated at low prices and to low per capita income countries. Moreover, the calculated date export potential indicates that, on average, Iran's export has been close to its export potential in Central Asia, Africa and the Middle East, while it has exploited 76 percent of its export potential to European countries. More than half of the export potential to Germany, Italy, Denmark and Sweden has remained unexploited. The lifting of trade sanctions, adherence to international hygienic standards and investment in packaging industries are the most important suggestions to increase the share of Iran's date in the world market.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gravity Model,Export Potential,Date,Cross-section data,Iran

نویسندگان مقاله | P. Sadeghi
Department of Agricultural Economics, College of Agriculture and Natural Resources, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Ph.D. Student; Agricultural Economics Department, College of Agriculture and Natural Resources, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

| S. S. Hosseini
Department of Agricultural Economics, University of Tehran, Karaj, Islamic Republic of Iran.
Professor; Agricultural Economics Department, University of Tehran, Karaj, Iran.

| R. Moghaddasi
Department of Agricultural Economics, College of Agriculture and Natural Resources, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Agricultural Economics Department, College of Agriculture and Natural Resources, Science and Research Branch, Islamic Azad University. Tehran, Iran.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-24847-2&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/476/article-476-1639263.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات