|
نظارت و بازرسی، جلد ۱۳۹۱، شماره ۲۱، صفحات ۱۳۷-۱۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
درک و مشاهده روشهای ارزیابی عملکرد از نظر عدالت رویه ای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این مقاله کاوش در زمینه زیرساخت ادراکی کارکنان از رعایت عدالت در مورد روشهای ارزیابی عملکرد بهکار گرفته شده در سازمان است. ده شاخص چند معیاره برای اندازه گیری میزان رعایت انصاف و عدالت در روشهای ارزیابی عملکرد طراحی شد. یک تحلیل عوامل تأییدی و تودرتو در مورد پاسخهای کارکنان (n=188) به مقایسه چهار بعد عدالت با پنج جایگزین احتمالی آنها پرداخت. اعتبار ساختاری از طریق الگوی معادلاتی تناسب پاسخهای کارکنان و سرپرستان نشان داده شده است (n=117). تحلیل عوامل تأییدی، شواهدی را دال بر وجود چهار الگوی مشخص و در عین حال مرتبط به هم از عدالت نشان داد. نتایج فرضیه مبتنی بر وجود ارتباط میان عدالت رویه ای و رفتارهای سودمند برای سازمان از طریق رضایت از نظام ارزیابی، عدالت توزیعی با رضایت از ارزیابی و عدالت میان فردی و اطلاعاتی با رفتارهای سودمند برای سرپرستان از طریق رضایت سرپرستان را تایید کرده است. این پژوهش بر اهمیت ارتقای سطح درک از عدالت در زمینه ارزیابی عملکرد، تأکید می کند. سنجه ها و مقیاسهایی که در این پژوهش طراحی شده است، می تواند مشکلات بالقوه درون سازمانی را در زمینه روشهای ارزیابی عملکرد شناسایی و جداسازی کند.این پژوهش، تحقیقات قبلی را در زمینه تأثیرات مثبت عدالت رویهای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی بر پاسخهای محرک و رفتاری در جهت ارزیابیهای عملکرد با یکدیگر یکپارچه کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی عملکرد، رضایت شغلی، روانشناسی، درک فردی، اهداف راهبردی، |
|
عنوان انگلیسی |
درک و مشاهده روشهای ارزیابی عملکرد از نظر عدالت رویه ای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
هدف این مقاله کاوش در زمینه زیرساخت ادراکی کارکنان از رعایت عدالت در مورد روشهای ارزیابی عملکرد بهکار گرفته شده در سازمان است. ده شاخص چند معیاره برای اندازه گیری میزان رعایت انصاف و عدالت در روشهای ارزیابی عملکرد طراحی شد. یک تحلیل عوامل تأییدی و تودرتو در مورد پاسخهای کارکنان (n=188) به مقایسه چهار بعد عدالت با پنج جایگزین احتمالی آنها پرداخت. اعتبار ساختاری از طریق الگوی معادلاتی تناسب پاسخهای کارکنان و سرپرستان نشان داده شده است (n=117). تحلیل عوامل تأییدی، شواهدی را دال بر وجود چهار الگوی مشخص و در عین حال مرتبط به هم از عدالت نشان داد. نتایج فرضیه مبتنی بر وجود ارتباط میان عدالت رویه ای و رفتارهای سودمند برای سازمان از طریق رضایت از نظام ارزیابی، عدالت توزیعی با رضایت از ارزیابی و عدالت میان فردی و اطلاعاتی با رفتارهای سودمند برای سرپرستان از طریق رضایت سرپرستان را تایید کرده است. این پژوهش بر اهمیت ارتقای سطح درک از عدالت در زمینه ارزیابی عملکرد، تأکید می کند. سنجه ها و مقیاسهایی که در این پژوهش طراحی شده است، می تواند مشکلات بالقوه درون سازمانی را در زمینه روشهای ارزیابی عملکرد شناسایی و جداسازی کند.این پژوهش، تحقیقات قبلی را در زمینه تأثیرات مثبت عدالت رویهای، توزیعی، میان فردی و اطلاعاتی بر پاسخهای محرک و رفتاری در جهت ارزیابیهای عملکرد با یکدیگر یکپارچه کرده است. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزیابی عملکرد, رضایت شغلی, روانشناسی, درک فردی, اهداف راهبردی |
|
نویسندگان مقاله |
پل دبیلیو. ترستون | برون سازمانی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://si.jrl.police.ir/article_9958_fe2c9b6754da872979c71b3fb6781f84.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1288/article-1288-1636729.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|