این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی اسلامی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۴۵-۷۰

عنوان فارسی تبیین مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی برای شرکت‌های بازرگانی
چکیده فارسی مقاله اوراق تجاری یک ابزار بدهی کوتاه‌مدت است که توسط یک شرکت، معمولاً برای تأمین مالی و برآوردن تعهدات کوتاه‌مدت منتتشر می‌شود. ناشرین اوراق تجاری شامل شرکت‌های مختلف با انواع فعالیت‌های مالی، صنعتی و بازرگانی هستند که در جهت تأمین مالی نیازهای مالی کوتاه مدت و فصلی خود و نیز سرمایه در گردش مورد نیاز دائمی، از انواع اوراق تجاری استفاده می‌کنند همچنین این اوراق جایگزین مناسبی برای وام‌های بانکی می باشد. بنابراین شرکت‌های بازرگانی نیز می‌توانند بمنظور ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و جاری خود و تامین نقدینگی و موجودی کالای تجاری، اقدام به انتشار اوراق تجاری نمایند و با توجه به دوره گردش عملیات در شرکت‌های بازرگانی، که بطور معمول، کوتاه‌مدت و کمتر از یک سال است، این اوراق قابلیت تطبیق خوبی با نیازهای مالی و نقدینگی شرکت‌های بازرگانی دارد. از طرف دیگر این ابزار در نظام حقوقی و قانونی غربی طراحی شده است و عدم تطابق این اوراق با مقررات شریعت، مانع اصلی انتشار آن در بازارهای مالی اسلامی می‌باشد. البته مالی اسلامی این قابلیت را دارد که اوراق تجاری را در چارچوب عقود تجویز شده در فقه، طراحی نماید. این تحقیق با مطالعه تطبیقی و با نظرسنجی از خبرگان، مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی را برای استفاده شرکت‌های بازرگانی ارائه می‌نماید بطوریکه ضمن تحقق شرایط و کارکرد اوراق تجاری، با توجه به نوع فعالیت شرکت‌های بازرگانی، ضوابط و شرایط اوراق اسلامی را رعایت می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مالی اسلامی، اوراق تجاری، صکوک، تأمین مالی،

عنوان انگلیسی تبیین مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی برای شرکت‌های بازرگانی
چکیده انگلیسی مقاله اوراق تجاری یک ابزار بدهی کوتاه‌مدت است که توسط یک شرکت، معمولاً برای تأمین مالی و برآوردن تعهدات کوتاه‌مدت منتتشر می‌شود. ناشرین اوراق تجاری شامل شرکت‌های مختلف با انواع فعالیت‌های مالی، صنعتی و بازرگانی هستند که در جهت تأمین مالى نیازهاى مالى کوتاه مدت و فصلى خود و نیز سرمایه در گردش مورد نیاز دائمى، از انواع اوراق تجارى استفاده مى‌کنند همچنین این اوراق جایگزین مناسبی برای وام‌هاى بانکی می باشد. بنابراین شرکت‌های بازرگانی نیز می‌توانند بمنظور ایفای تعهدات کوتاه‌مدت و جاری خود و تامین نقدینگی و موجودی کالای تجاری، اقدام به انتشار اوراق تجاری نمایند و با توجه به دوره گردش عملیات در شرکت‌های بازرگانی، که بطور معمول، کوتاه‌مدت و کمتر از یک سال است، این اوراق قابلیت تطبیق خوبی با نیازهای مالی و نقدینگی شرکت‌های بازرگانی دارد. از طرف دیگر این ابزار در نظام حقوقی و قانونی غربی طراحی شده است و عدم تطابق این اوراق با مقررات شریعت، مانع اصلی انتشار آن در بازارهای مالی اسلامی می‌باشد. البته مالی اسلامی این قابلیت را دارد که اوراق تجاری را در چارچوب عقود تجویز شده در فقه، طراحی نماید. این تحقیق با مطالعه تطبیقی و با نظرسنجی از خبرگان، مدل انتشار اوراق تجاری اسلامی را برای استفاده شرکت‌های بازرگانی ارائه می‌نماید بطوریکه ضمن تحقق شرایط و کارکرد اوراق تجاری، با توجه به نوع فعالیت شرکت‌های بازرگانی، ضوابط و شرایط اوراق اسلامی را رعایت می‌نماید.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا مصباحی مقدم | mesbahi moghadam
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و الهیات دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

محمداسماعیل فدایی نژاد | mohammad esmaeil
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

سیدعلی سجادی | seyed ali
دکتری مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://ifr.journals.isu.ac.ir/article_1675_382.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات