|
مطالعات محیطی هفت حصار، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۵۵-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مؤلفههای ارتقاء کیفیت فضای آموزشی از منظر کودکان بر مبنای روایت محوری شناختی با استفاده از تکنیک ترجیحات بصری |
|
چکیده فارسی مقاله |
کودکان نسبت به آنچه در محیط زندگی خود میبینند هوشیارند. اغلب پژوهشگران معتقدند کودکی که تجربه مطلوبی در فضاهای آموزشی داشته باشد، فرایندهای شناختی و رفتاری متعاقب آن، موجب افزایش خلاقیت او شده و به تثبیت یادگیری او کمک میکند. امروزه مکان مناسبی برای آموزش کودکان به گونه ای که پاسخگوی نیازهای آنان باشد، وجود ندارد و اغلب مکان ها هم برای چنین منظوری احداث نگردیده و بر حسب ضرورت و اضطرار مورد استفاده کودکان هستند. هدف اساسی این پژوهش، دستیابی به مؤلفههای طراحی فضای آموزشی است که در آن کودک احساس یگانگی با فضا داشته باشد. پیداست این امر احساس خلاقیت کودک را برمیانگیزد و فعالیت و تحرک متناظر با آن در محیط بیشتر میشود. روش پژوهش در این مسیر با اتخاذ رویکرد کمی، استدلال منطقی است. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مطالعات اسنادی و پیمایش میدانی است که بر مبنای روایتمحوری شناختی با استفاده از تکنیک ترجیحات بصری صورت گرفته است. مصاحبه عمیق در جامعه نمونه متشکل از ده نفر از کودکان 8 تا 10 سال انجام گرفته که مبنای آماری آن آزمون کفایت معنی گذاشته شده است. یافتههای تحقیق مؤید آن است که در معماری فضای یادگیری کودکان، عواملی همچون تداعیکنندگی، تنوعپذیری، تحرک پذیری، انعطافپذیری، فضای بینابین و شفافیت مهمترین شاخصهای ارتقاء کیفیت فضا از منظر مخاطبان کودک است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Components of improving the quality of educational space from the perspective of children based on cognitive axis narration using visual preferences technique |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Children are careful and aware of what they see in their environment. Educational places can create their first experiences from the social environment and learning. Most researchers believe that a child who has a good experience in educational settings, the cognitive and behavioral processes that follow, will increase his creativity and help maintain his learning. Statement of the problem: Today, there is no proper place to educate children in a way that meets their needs, and most places are not designed for such a purpose and are used as needed. Purpose: The main goal of this research is to find the components of the design of the educational environment in which the child has a sense of intimacy and unity with space. This increases the feeling of creativity of the child and increases the activity and mobility of the child in the environment. Research Methodology: The research method in this way is a quantitative approach with logical reasoning. The method of data collection is the use of documentary studies and information gathering based on cognitive narrative with the use of visual preferences technique. A deep interview was conducted in a sample population of 10 children aged 8 to 10 years, which is based on a statistical test of adequacy. Conclusion: Research findings show that in the architecture of the child's learning environment, factors such as seduction, diversity, mobility, flexibility, interstitial space and transparency are the most important indicators for improving the quality of space from the perspective of the child's addressed |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معصومه کرمی نژاد |
حافظه دهقان پور |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-345&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1916/article-1916-1594478.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|