|
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۰۷
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیت های افراد در شخصیت، اخلاق و ارزش های اخلاقی است. هدف این پژوهش، پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای است. امروزه اخلاق نیاز حقیقی تمام مشاغل و سازمان های حرفه ای است که این نیاز در حسابداری به صورت دوچندان احساس می شود. همچنین پاسخگویی نیز به تعهد اخلاقی فرد در مقابل فعالیت های انجام داده خود اشاره دارد. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آن را کل اعضای جامعه حسابداران رسمی تشکیل می دهد. نمونه برگزیده شامل 128 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای سنجش اخلاق حرفه ای و پاسخگویی از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه، سال 1395 است. برای آزمون فرضیه پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن داده ها از روش رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان میدهد که بین سطح اخلاق حرفه ای و پاسخگویی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و با افزایش میزان اخلاق حرفه ای، پاسخگویی افزایش خواهد یافت. میزان اثرپذیری پاسخگویی از اخلاق حرفه ای نیز حدود 48 درصد است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفه ای، سطح پاسخگویی افزایش می یابد. در نتیجه پیشنهاد می گردد که برای افزایش سطح پاسخگویی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفه ای توجه ویژه گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق حرفه ای، پاسخگویی، حسابداری. |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
قدرت اله طالب نیا |
حسین رجب دُری |
امیررضا خانی ذلان |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1580669.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|