اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۰۷

عنوان فارسی پیش بینی پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه ای
چکیده فارسی مقاله زمینه: ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیت های افراد در شخصیت، اخلاق و ارزش های اخلاقی است. هدف این پژوهش، پیش‎ ‎بینی ‏پاسخگویی در حسابداران رسمی بر مبنای اخلاق حرفه‎ ‎ای‎ ‎است. امروزه اخلاق نیاز حقیقی تمام مشاغل و سازمان های حرفه ای است که ‏این نیاز در حسابداری به صورت دوچندان احساس می شود. همچنین پاسخگویی نیز به تعهد اخلاقی فرد در مقابل فعالیت های انجام داده ‏خود اشاره دارد.‏ روش: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آن را کل اعضای جامعه حسابداران رسمی تشکیل می دهد. ‏نمونه برگزیده شامل 128 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. برای سنجش اخلاق حرفه ای و پاسخگویی ‏از پرسشنامه استفاده شد، همچنین دوره زمانی مورد مطالعه، سال  1395 است. برای آزمون فرضیه‌ پژوهش نیز پس از بررسی نرمال بودن ‏داده ها از روش رگرسیون خطی استفاده شد.‏ یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیه‌ پژوهش نشان می‌دهد که بین سطح اخلاق حرفه ای و پاسخگویی رابطه مثبت و معناداری ‏وجود دارد و با افزایش میزان اخلاق حرفه ای، پاسخگویی افزایش خواهد یافت. میزان اثرپذیری پاسخگویی از اخلاق حرفه ای نیز حدود ‏‏48 درصد است.‏ نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، می‌توان ادعا کرد که با افزایش سطح اخلاق حرفه ای، سطح پاسخگویی افزایش می یابد. در ‏نتیجه پیشنهاد می گردد که برای افزایش سطح پاسخگویی که مقوله با اهمیتی است، به اخلاق حرفه ای توجه ویژه گردد.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، پاسخگویی، حسابداری.‌

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قدرت اله طالب نیا |


حسین رجب دُری |


امیررضا خانی ذلان |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-216&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-1580669.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات