این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۴۸
عنوان فارسی
تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دورۀ اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی
چکیده فارسی مقاله
تبیین شکاف میان برنامههای درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده دورۀ اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی محمدعلی جمالیفر* دکتر سید شمس الدین هاشمیمقدم** دکتر زهره عابدی کرجیبان*** دکتر علیرضا فقیهی**** چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجاد شکاف میان بین سه برنامه درسی قصدشده، اجرا شده و کسب شده در دورۀ اول متوسطه صورت گرفته است و از نوع توصیفی میدانی و مطالعه اسنادی است. نمونه آماری دو گروه 30 و 50 نفری از برنامه ریزاندرسی و افراد صاحبنظر و ده گزارش ارزشیابی از برنامههای درسی دوره اول متوسطه بوده که در پنج سال اخیر به اجرا درآمده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و مطالعه کتابخانه ای و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطیاستفاده شده است. یافتهها نشان داده که به منظور کاهش شکاف میان سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، ضروری است راهکارهای زیر از سوی برنامه ریزاندرسی به کار گرفته شوند: در بعد برنامه درسی قصد شده، متناسبسازی برنامههای درسی با رشد سنی و عقلانی دانشآموزان، تبیین جنبههای کاربردی محتوا، توجه به باورهای اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی و ارزشهای حاکم بر جامعه و پرهیز از مفاهیم بسیار انتزاعی و بسیار دشوار میتواند کارساز باشد. در بعد برنامه درسی اجرا شده، گسترش دورههای ضمنخدمت (حضوری و مجازی) و ارتقای کیفیت آنها و اختصاص دادن زمان کافی برای تبیین برنامه جدید و توجه به تربیت معلمان واجد صلاحیت در دروسی که نیاز به معلم متخصص دارند، در اولویت قرار گیرد. در بعد برنامه درسی کسبشده، آشنا کردن معلمان با شیوهها و اصول ارزشیابی در طراحی سؤالات مفهومی و استاندارد با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان میتواند در یادگیری موضوعات درسی مؤثر باشد. کلید واژگان: برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، دورۀ اول متوسطه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 96/3/30 تاریخ پذیرش: 97/3/25 * دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک Jamalifar6532@gmail.com ** استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک (نویسنده مسئول) S-hashemimoghadam@araku.ac.ir *** استادیار سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورشZohreh.abedi.k@gmail.com **** استادیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک A-Faghihialireza@iau.arak.ac.ir
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده، دورۀ اول متوسطه
عنوان انگلیسی
Causes of the Gap between Junior High School Intended, Implemented, and Attained Curricula and Ways of Bridging It
چکیده انگلیسی مقاله
Causes of the Gap between Junior High School Intended, Implemented, and Attained Curricula and Ways of Bridging It M.A. Jamaalifar* S. Sh. HaashemiMoghadam, Ph.D.** Z. Aabedi Karajibaan, Ph.D.*** A.R. Faghihi, Ph.D.**** To identify the causes of the perceived gap between junior high school intended, implemented, and attained curricula, a group of 30 curriculum planners, 50 educational experts, and a set of 10 evaluation studies conducted within the previous 5 years were consulted through the use of a questionnaire and an observation list. Data analyses revealed that bridging the existing gap between the three curricula requires adjusting the intended curriculum to the learners' levels of development, emphasizing the applicability of the content, attending to the social values and cultural beliefs, and avoiding highly abstract and difficult concepts. As for the implemented curriculum, it is the expansion and improvement of the in-service courses (real & virtual) and the training of specialized teachers for subjects that require specialized knowledge that need to be prioritized. Familiarization of teachers with methods and principles of evaluation and test construction, in the light of individual differences among learners, can help with the improvement of the curriculum outcome. Keywords: intended, implemented, and attained curricula, junior high school _______________________ Date received: June 20, 2017 Date accepted: June 15, 2018 *Doctoral Student in Curriculum Planning, Islamic Azad University, Arak Branch. Jamalifar6532@gmail.com ** Assistant Professor of Philosophy of Education, Faculty of Humanities, Arak University (corresponding author). S-hashemimoghadam@araku.ac.ir *** Assistant Professor, Organization for Educational Research and Planning, Ministry of Education. Zohreh.abedi.k@gmail.com ****Assistant Professor of Educational Administration, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak Branch. A-Faghihialireza@iau.arak.ac.ir
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدعلی جمالی فر | M.A. Jamaalifar
سید شمس الدین هاشمی مقدم | S. Sh. HaashemiMoghadam, Ph.D.
زهره عابدی کرجی بان | Z. Aabedi Karajibaan, Ph.D.
علیرضا فقیهی | A.R. Faghihi, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-159&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1563860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات