این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۵، شماره ۱، صفحات ۹-۳۰

عنوان فارسی اعتباریابی درونی مدل طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور (با تأکید بر داربست زنی، همتاسنجی و همتا بازخورددهی) 
چکیده فارسی مقاله اعتباریابی درونی مدل طراحی آموزشی برای محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور (با تأکید بر داربست­‌زنی، همتاسنجی و همتا بازخورددهی)                                                                           دکتر اسماعیل عظیمی* دکتر جواد حاتمی** دکتر هاشم فردانش*** دکتر امید نوروزی**** چکیده تأمل در تدریس، روشی شناخته‌شده برای یادگیری تدریس است. تأمل شکلی است از تفکر که با نگاه به خود در پی بهبود بخشیدن است. از همین رو، رویکردهای اخیر کارورزی به‌سوی رویکرد تأملی گرایش پیداکرده‌اند. با این‌حال مدلهای با جزئیات برای طراحی و اجرای کارورزی تأمل- محور در دسترس نیست. در این تحقیق سعی شده است تا یک مدل طراحی آموزشی برای طراحی این‌گونه محیطها اعتباریابی شود. چارچوب نظری مدل بر اساس نظریه سازنده‌گرایی اجتماعی بوده است. عناصر مدل با بررسی پیشینۀ تحقیقاتی و درنظرگرفتن چالشهای این‌گونه محیطها، بر اساس سه عنصر موقعیت آموزشی(شرایط، روشها و نتایج) و مراحل آن در قالب مراحل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی سازماندهی شده است. در این پژوهش، به‌منظور اصلاح و تائید مدل، از روش اعتباریابی درونی استفاده شده است. اعتباریابی درونی در این تحقیق با دو راهبرد بررسی متخصصان و قابلیت استفاده انجام شده است. در راهبرد اول، متخصصان فناوری، مدل را از منظر تخصص طراحی آموزشی بررسی کردند.در راهبرد دوم، افرادی که باید با استفاده از مدل، آموزشهای خود را طراحی کنند، یعنی مربی- معلمان، یک نمونه طراحی و مشکلات و اعتبار مدل را در عمل بررسی کردند. مشارکت‌کنندگان در این اعتباریابی شامل متخصصان طراحی آموزشی (5 نفر) و مربی-معلمان (4 نفر) بودند. این اعتباریابی در چهار دور انجام شد. بر اساس نظرات مشارکت‌کنندگان، مدل اصلاح شد و درنهایت مورد تائید قرار گرفت (میزان توافق: 88%). از این مدل می‌توان به مثابه راهنما در طراحی محیطهای یادگیری کارورزی تأمل- محور برای ارتقای تأمل دانشجومعلمان   بهره­مند شد. پیشنهاد می‌شود در پژوهشهای آینده، اعتباریابی بیرونی این مدل انجام شود. کلیدواژگان: تأمل، کارورزی، طراحی آموزشی، طراحی محیط یادگیری، روشهای آموزشی، اعتباریابی درونی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 97/3/7                     تاریخ پذیرش: 97/6/18 * دانش آموخته دوره دکتری تکنولوژی آموزشی، گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول) e.azimi@modares.ac.ir ** دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس j.hatami@modares.ac.ir *** دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس hfardanesh@modares.ac.ir **** استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرسomid.noroozi@wur.nl
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Design and Validation of an Instructional Design Model for Reflection-Based Learning Environments 
چکیده انگلیسی مقاله Design and Validation of an Instructional Design Model for Reflection-Based Learning Environments   E. Azimi, Ph.D.* J. Haatami, Ph.D.** H. FarDaanesh, Ph.D.*** O. Noroozi, Ph.D.****   Reflection on teaching is a known method of learning to teach. Reflection is a form of thinking wherein improvement is sought through self-observation. Recent approaches to teaching practicums have gravitated towards reflective ones. However, there are no exact models for the design and implementation of reflection-based practicum. In this study with a social constructivist perspective, the validity of one such model is explored. The basic elements of the instructional situation, i.e. conditions, methods, and results, along with the implementation stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation constitute the chosen model. A group of 5 educational technologists initially studied the model from an instructional design perspective. Then a group of 4 teacher educators, as users of the model, were asked to design a sample teaching situation using the given model. The feedback given by the two groups was used to improve the model in four rounds of validation. The final version of the model gained an approval measure of %88 by the two groups. Keywords: reflection, practicum, instructional design, learning environment design, teaching methods, internal validation  _______________________ Date received: May 28, 2018                   Date accepted: Sep. 9, 2018 * Ph.D. in Educational Technology, Department of Education, Tarbiyat Modares University, (corresponding author) e.azimi@modares.ac.ir ** Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiyat Modares University. j.hatami@modares.ac.ir *** Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiyat Modares University. hfardanesh@modares.ac..ir **** Assistant Professor of Educational Technology, Faculty of Humanities, Tarbiyat Modares University. omid.noroozi@wur.nl
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل عظیمی | E. Azimi, Ph.D.


جواد حاتمی | J. Haatami, Ph.D.


هاشم فردانش | H. FarDaanesh, Ph.D.


امید نوروزی | O. Noroozi, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-153&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/726/article-726-1563854.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات