بررسی های حسابداری و حسابرسی، جلد ۲۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی تأثیر انتقال ورشکستگی در صنعت بر محتوای اطلاعاتی سود شرکت‌ها
چکیده فارسی مقاله هدف: در این پژوهش به بررسی انتقال ورشکستگی میان شرکت‌ها در یک صنعت و تأثیر آن بر محتوای اطلاعاتی سود در سال‌های 1394- 1390 پرداخته ‌شده است. روش: در پژوهش حاضر، اطلاعات مربوط به 19 صنعت و 123 شرکت بورسی را با استفاده از رابطه بازده غیرعادی و سود غیرمنتظره آزمون شده است. این مسئله با مقایسه نمونه‌های فعال در صنایعی که دارای حداقل یک شرکت ورشکسته هستند، نسبت به آنهایی که در صنایع کاملاً سالم فعالیت می‌کنند، صورت پذیرفته است. یافته‎ها: ورشکستگی در صنعت سبب کاهش محتوای اطلاعاتی سودهای حاوی اخبار خوب شده و بر کاهش ضریب واکنش سودهای حاوی اخبار بد بی‌تأثیر است. علاوه‎بر آن، صنایعی که تنها یک شرکت ورشکسته داشته‎اند، نسبت به صنایعی با بیش از یک نمونۀ ورشکسته، میزان کاهش محتوای اطلاعاتی سودهای دارای اخبار خوب قوی‌تر است. نتیجه‎گیری: شواهد نشان می‌دهد ورشکستگی میان شرکت‌های هم‎صنعت منتقل شده و کاهش محتوای اطلاعاتی سود را پدید می‎آورد. بر اساس محافظه‌کاری و پایداری نامتقارن سود، در این شرکت‌ها ضریب واکنش سود برای اخبار خوب نسبت به اخبار بد نامتقارن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Bankruptcy Contagion on Earnings Informativeness
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study examines the effect of inter-industry bankruptcy contagion on earnings informativeness of surviving firms between 2011 – 2015. Methods: In this regard, we test the informativeness of 123 companies listed in the Tehran stock Exchange among 19 industries by abnormal return – unexpected earning regression. Results: Statistical results demonstrate that a firm probability of bankruptcy is negatively associated with informativeness of good news earnings, whereas it has no negative effect on in formativeness of bad news earning. Furthermore, until one bankrupt company exists, earnings in formativeness reduction of good news is more than when a number of bankrupt companies exist. Conclusion: The result shows that bankruptcy contagion through inter-industry reduces the earnings informativeness of surviving firms. Based on conservatism and Asymmetric profit sustainability, in these companies earning response coefficient is asymmetric for good news compared to bad news.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه احمدی امین |
کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

دکتر آرش تحریری |
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://acctgrev.ut.ac.ir/article_71149_b726390e99562eea4f0600ceb17e67b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/643/article-643-1557217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات