پژوهش های مدیریت منابع انسانی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۲

عنوان فارسی طراحی مدل تعاملی گونه‌های فرهنگ سازمانی و فرایندهای مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به‌دنبال ارایه‌ی چارچوبی در تبیین ارتباط بین توسعه‌ی فرایندهای مدیریت دانش با انواع فرهنگ‌های سازمانی است. برای این‌منظور از جو سازمانی که در این‌جا زیر عنوان جو دانشی، مفهوم‌سازی گردیده، استفاده شده است. در این چارچوب، چنین بیان شده است که فرهنگ نوآورانه از جو خلاق حمایت می‌کند و از این‌رو فرایند تولید و اکتساب دانش تقویت و بر دارایی دانش مفهومی سازمان افزوده می‌گردد. فرهنگ تداوم رویه با پشتیبانی از جو سیستمی موجب توسعه‌ی فرایند سازمان‌دهی و ذخیره‌سازی و افزایش در دانش سیستمی می‌گردد. فرهنگ مشارکتی از جو گفتمان و در نتیجه فرایند انتشار و اشتراک حمایت نموده و بر دارایی دانش تجربی می‌افزاید و فرهنگ اثربخشی نیز از فرایند به‌کارگیری و در نتیجه از دانش عملیاتی پشتیبانی می‌کند. در نهایت، چهار فرضیه‌ی برآمده از چارچوب پژوهش، به‌صورت میدانی و بر مبنای روش همبستگی آزمون شد که دو فرضیه‌ی مربوط به دو فرهنگ اخیر به‌علت نوپایی برنامه‌های مدیریت دانش در سازمان‌های منتخب، مورد پذیرش قرار نگرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing an Interactive Model for Various Organizational Cultures and the Processes Involved in Knowledge Management
چکیده انگلیسی مقاله This research is intended to provide a framework for the relationship between process development of knowledge management and different organizational cultures. Organizational climate, here conceptualized as knowledge climate, is used for this purpose. It is explained that in this framework, creative culture supports creative climate. Hence, the process of producing and acquiring knowledge is promoted and conceptual knowledge is improved. Continuation of the current culture supporting the systemic climate brings about development in organizing and storing processes, and improves system knowledge. Participative culture, on the other hand, supports discourse climate resulting in the promotion of distribution and participation and enhancement of experimental knowledge. Finally, effectiveness culture supports employment culture and results in promotion of practical knowledge. These four theories resulting from the framework of this research are tested in a field study using correlation method. The last two cultures are not approved because their knowledge management programs in the selected organizations are quite new.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://hrm.iranjournals.ir/article_4054_ec8c804d726d3261a6399a34d2dfa903.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1424/article-1424-1555694.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات