توسعه کارآفرینی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۴

عنوان فارسی موانع توسعه‌ی بنگاه‌های‌کوچک و متوسط‌کارآفرین روستایی در استان خوزستان (مطالعه موردی: صنایع تکمیلی خرما)
چکیده فارسی مقاله بنگاه‌های کوچک و متوسط در عرصه‌ی بازاریابی کشاورزی، راهکاری مناسب برای تقویت کارآفرینی روستایی است که اهمیت آن در مناطق تک‌کِشتی به‌نظر دوچندان می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش کاربردی، شناسایی موانع توسعه‌ی بنگاه‌های کارآفرین صنایع تکمیلی خرما در استان خوزستان بود. رویکرد غالب تحقیق، کمّی و روش انجام آن مبتنی بر پیمایش بود. جامعه‌ی آماری پژوهش در قالب دو گروه مجزا، 41 نفر از صاحبان بنگاه‌های کارآفرین و 40 کارشناس مرتبط با امور این بنگاه‌ها را در بر داشت که با توجه به تعداد اندک مورد سرشماری قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از یک نسخه پرسش‌نامه‌ی محقق‌‌ساخته استفاده شد. روایی محتوایی ابزار اندازه‌گیری توسط تعدادی از کارشناسان و کارآفرینان باسابقه و پایایی آن با محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. یافته‌ها نشان داد که دو گروه، در ارتباط با 17 مورد از 35 متغیر طرح شده به‌عنوان بازدارنده‌های توسعه‌ی بنگاه‌های کارآفرین اتفاق نظر داشتند. براساس نتایج تحلیل عاملی نیز، بازدارنده‌های مورد توافق در چهار عامل زیرساختی، بازاریابی، مدیریتی و سیاست‌گذاری دسته‌بندی شدند که در مجموع، 94/53 درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین می‌کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بنگاه‌های کوچک و متوسط، صنایع تکمیلی، کارآفرینی روستایی،

عنوان انگلیسی عه‌ی بنگاه‌های‌کوچک و متوسط‌کارآفرین روستایی در استان خوزستان (مطالعه موردی: صنایع تکمیلی خرما)
چکیده انگلیسی مقاله کوچک و متوسط در عرصه‌ی بازاریابی کشاورزی، راهکاری مناسب برای تقویت کارآفرینی روستایی است که اهمیت آن در مناطق تک‌کِشتی به‌نظر دوچندان می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش کاربردی، شناسایی موانع توسعه‌ی بنگاه‌های کارآفرین صنایع تکمیلی خرما در استان خوزستان بود. رویکرد غالب تحقیق، کمّی و روش انجام آن مبتنی بر پیمایش بود. جامعه‌ی آماری پژوهش در قالب دو گروه مجزا، 41 نفر از صاحبان بنگاه‌های کارآفرین و 40 کارشناس مرتبط با امور این بنگاه‌ها را در بر داشت که با توجه به تعداد اندک مورد سرشماری قرار گرفتند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از یک نسخه پرسش‌نامه‌ی محقق‌‌ساخته استفاده شد. روایی محتوایی ابزار اندازه‌گیری توسط تعدادی از کارشناسان و کارآفرینان باسابقه و پایایی آن با محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. یافته‌ها نشان داد که دو گروه، در ارتباط با 17 مورد از 35 متغیر طرح شده به‌عنوان بازدارنده‌های توسعه‌ی بنگاه‌های کارآفرین اتفاق نظر داشتند. براساس نتایج تحلیل عاملی نیز، بازدارنده‌های مورد توافق در چهار عامل زیرساختی، بازاریابی، مدیریتی و سیاست‌گذاری دسته‌بندی شدند که در مجموع، 94/53 درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین می‌کردند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عرفان علی‌میرزایی |
دانش¬آموخته کارشناسی ارشد ترویج کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

علی اسدی |
دانشیار گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهر

مریم طهماسبی |
دانش¬آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_23535_6e87080add9e7ffce74e9daba0c75470.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1551845.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات